DSV satte ned prisen 15 % over helgen

DSV satte ned prisen 15 % over helgen

DSV Road AS har sendt ut en e-post til sine innenlands-transportører i Norge der de senker betalingen med 15 % for distribusjonsbiler og 8 % for trekkere.

E-posten ble sendt ut ved arbeidsdagens slutt fredag 8. januar. Forandringen i betalingen til DVSs innenlands transportører gjelder fra mandag 11. januar.

I brevet står det blant annet:

For å kunne bevare Innlandsfunksjonen senkes prisene med følgende:
8,0 % senkning på Trekkere som kjører for Partiproduksjonen i hele Norge fra 11.1.2016.
15 % senkning på Distribusjonsbiler lokalt på Langhus og i Arendal fra 11.1.2016.
Det vil ikke være mulighet for forhandlinger.

Det vil ikke være anledning til å kjøre for en annen pris enn det brevet beskriver.

For å slå fast at DVS Road AS fortsatt ser på transportørene som viktige, selv om betalingen blir dårligere, avsluttes brevet med:

I vår strategi er dere som leverandører en viktig del av vårt produkt og felleskap.

- Arrogant av DSV

Adm. direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) Geir A. Mo mener dette er uetisk oppførsel av DSV Roads AS:

- Dette er en helt vanvittig respektløs og arrogant oppførsel, som opplyser på nettsidene at de baserer sitt arbeid på en etisk forretningsmodell. Dette er spesielt ille med tanke på på at NLFs medlemmer i gjennomsnitt har fire prosent å gå på, sier han til AT.no.

Dette står på DSVs nettsider:
«Som en av verdens største leverandører av transport og logistikkløsninger har DSV alltid vært seg sitt sosiale ansvar bevisst. Vi finner det naturlig å ta godt vare på våre medarbeidere, på miljøet og sikre at vi baserer vårt arbeid på en etisk forretningsmodell.»

Han mener dette viser tydelig hvor viktig det er for transportbedrifter å ha gode avtaler mot speditørbedriftene.

- Det er jo heller ikke første gang dette har skjedd i bransjen, dessverre.

Mo mener likevel det aldri må bli slik at man skal slutte å effektivisere og se på hva som kan gjøres bedre i norske logistikk- og transportbedrifter.

- Men da må det være basert på dialog og forhandlinger. Ikke diktering slik som det DSV gjorde nå, sier han.

 

Forsiden nå