Tommy Rusholt røper at hytteskallet nærmest er identisk med gamle Volvo FM.

Endestasjon Oslo for FM-Tommy

- Etter 44 år i Volvo har jeg ikke kjent maken til komfort.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Det forteller Press Test Specialist Tommy Rusholt i Volvo til AT.no.

5500 km

Vi møtte han på Volvo Truck Center på Furuset i Oslo fredag. Det var endestasjon etter en 5500 kilometer lang testtur med nye Volvo FM. To uker har han brukt fra Barcelona via Frankrike, England, Nederland, Belgia, Tyskland, Danmark, Sverige og med Oslo som siste stopp.

Hysj, hysj

Selv om det fortsatt er hysj, hysj rundt den nye bilen kunne Rusholt røpe at dette var noe av den beste førerhuskomfort han har opplevd.

På Volvo-basen på Furuset i dag fikk vi imidlertid en titt på det nyeste i Volvos mellomsegment, før den formelle lanseringen 19. mars.

- Nye FM høyner sjåførkomforten betraktelig med hensyn til kjøreegenskaper og førerhusmiljø, sier Rusholt.

Dynamisk styring

Han forteller også at bilen er utstyrt med Volvo Dynamisk Styring.

- Systemet kombinerer konvensjonell hydraulisk servostyring med en elektronisk styrt elmotor, montert på styrehuset. Med dette systemet kan sjåføren styre lastebilen ved lav hastighet, og oppnår samtidig en enestående retningsstabilitet på åpen vei, fremhever Rusholt.

Volvo FM kommer bare knappe halvåret etter lanseringen av nye FH. Det nye utvendige designet og de nye forlyktene til FM har store likhetstrekk til FH.

Mindre forbruk

Volvo FM er også utstyrt med den nylig oppdaterte I-Shift gearkasse og Volvos nye motor med sterkt fokus på redusert brennstoff-forbruk. Den 13-liters motoren reduserer forbruket med nærmere 3% i forhold til tidligere versjon.

De siste to ukene har Volvo invitert til en «Paparazzi»-konkurranse om hvem som klarer å fotografere nye FM først. Likevel har Volvo satt foten ned for fotografering av bilen innvendig, da dette er en førseriebil med et uferdig interiør.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS