MER: 3,5 tonn mer nyttelast får Nils Arne Steen når han tar av tømmerkrana.
MER: 3,5 tonn mer nyttelast får Nils Arne Steen når han tar av tømmerkrana. (Foto: Espen Braata)

Får med mer og sparer diesel

SKOGN (AT.no): Skal Nils Arne Steen fra Høylandet på langtur, tar han av tømmerkrana. Det gjør at han kan laste 3,5 tonn mer, og at han sparer mye diesel på returen.

VANLIG: Nils Arne Steen har hatt tømmerkran på konsoll på mange av sine tømmerbiler. Foto: Espen Braata
ENKELT: Med MFC-tilhengerfestet fra VBG er det enkelt å koble av og på. Foto: Espen Braata

I veldig mange år har Steen hatt tømmerkrana sittende på en avtagbar konsoll. Det gjør at det bare tar noen ytterst få minutter å ta av eller sette på krana.

Nils Arne Steen bor og har Høylandet helt nord i Trøndelag som utgangspunkt. Mye av slipen han kjører, skal helt til Skogn ved Levanger. Det betyr ofte turer på opp i 25 mil hver vei.

På Norske Skog i Skogn losses alt med hjullastere. Det gjør at det ikke er bruk for tømmerkrana når det skal leveres. Dermed kan den settes igjen før ferden går ut på offentlig vei.

Bra gevinst

Det gjør at Steen og hans kollegaer som har samme løsningen, kan laste rundt 3,5 tonn mer på hver vending.

Avhengig av type virke blir det fort 4-5 m3 mer på hver tur.

- Hvis jeg ikke hadde tatt av krana nå, måtte jeg redusert med ca. 80 centimeters høyde på bilen. I tillegg får du ned tyngdepunktet når krana ikke sitter på, sier Nils Arne Steen.
Veldig mange av turene med slip er på mellom 12 til 25 mil hver vei.

Effektivt

Steen har også det helautomatiske tilhengerfestet MFC fra VBG. Det betyr at han kan koble alt på hengeren uten å måtte gå ut av bilen.

I tillegg slipper han å krype inn under for å koble fra når krana sitter på. Eneste gangen han må ut, er når krana skal snus rundt og frigjøres eller monteres på. Hele av- og påmonteringen tar bare noen få minutter.

Nils Arne Steen har to tømmerbiler, og begge disse har MFC-tilhengerfestet. Den eldste av bilene har rundet 900.000 kilometer nå, og også den nye bilen som skal være ferdig ut på høsten, skal ha MFC-tilhengerfestet.

Tjener mer

Det å kunne ta med 3,5 tonn mer tømmer gir fort en økonomisk gevinst på rundt 800 kroner når turene blir så lange som 20 mil. I tillegg går det tre-fire desiliter mindre drivstoff på returen etter at tømmeret er levert når krana ikke er med.

Det gjør at hver tur gir ett pluss på nær 1000 kroner i forhold til å la krana sitte på.

- En annen viktig fordel med å ta av krana er at den utsettes for langt mindre slitasje enn om den er med hele turen. Den blir stående å slå og får mye juling, sier Nils Arne Steen.

Samtidig spares ramma på bilen.

Erfaren

At det var tømmertransport Nils Arne Steen skulle drive med var ingen overraskelse. Med en far som drev med tømmertransport, var det aldri noe tvil om hva junior skulle drive med.

Siden 1994 har han kjørt fast, og selv om pappa Atle egentlig har vært pensjonist i mange år, kjører han fortsatt noen lass når det er som travlest.

 

Forsiden nå