Poul-Erik Christensen med et skjema for kjøre- og hviletid som viser at alt er i orden. Men skjemaet er blitt slik takket være jukseutstyr som selges på postordre fra Polen.
Poul-Erik Christensen med et skjema for kjøre- og hviletid som viser at alt er i orden. Men skjemaet er blitt slik takket være jukseutstyr som selges på postordre fra Polen.

- Fartsskrivere har null verdi

- Det digitale fartsskriversystemet er ødelagt. Nå må vi ta i bruk andre metoder dersom vi ønsker å holde en effektiv kontroll med tungbilkjøringen på norske veier.

Utstyr for å manipulere data fra fartsskriveren selges på internett.
Utstyr for å manipulere data fra fartsskriveren selges på internett.

Det sier Poul-Erik Christensen som er overingeniør ved Svinesund kontrollstasjon til Statens vegvesens avis, Vegen og vi.

Bakgrunnen for uttalelsen er at et polsk postordrefirma selger utstyr som kan manipulere data som er samlet inn i den elektroniske fartsskriveren i ettertid. Dermed blir fartsskrivere som kontrollverktøy ubrukelig. Systemet koster 1200 euro, men kan jo fort betale seg inn i uærlige hender.

- Vi har også fått vite om dataprogrammer som gjør det samme som kan kjøpes for 1800 kroner og lastes ned til vanlige laptop-pc-er, sier Christensen til avisa.

Magnet blir unødvendig

kjører en del med magnet

I dag for å ødelegge dataene som skal sendes fra girkassa til farsskriveren, slik at det ser ut som om bilen står stille mens den i virkeligheten kjører. Med dataprogrammer og elektronisk utstyr som forandrer dataene i ettertid, trengs ikke magneter lengre for å jukse med skriveren.

Selgerne tar ikke ansvar

Vegen og vi har sendt e-post til selskapet som selger det elektroniske jukse-utstyret og bedt om en kommentar påstanden om at de ødelegger troverdigheten til de elektroniske farsskriverne. Selskapet svarer at de ikke tar juridisk ansvar for bruken av utstyret som fra deres side er ment «til opplæringsformål»:

«Vi selger utstyr for å vise imperfekt teknisk utstyr på både nye og gamle lastebiler. Ideen er å vise transportselskapene hvordan sjåfører kan bruke slikt utstyr uten deres kunnskap, og dermed utsette transportselskapene for tap og straffeansvar.»

- EU må gjenopprette troverdigheten

Bodil Rønning Dreyer, direktør for trafikant- og kjøretøyavdelingen i Vegdirektoratet berømmer Christensen for å vise at slikt utstyr eksisterer.

- Vi tar nå kontakt med EU for å gjøre oppmerksom på saken og høre hva de vil gjøre for å gjenopprette troverdigheten til kontrollsystemet, sier hun.

Svensk transportør: For kostbart med norske dekkregler
Les også: Kjørte vogntog i ett døgn uten pause

Forsiden nå