Grønn markerer parkering for EL-biler, og blå markerer HC-parkering.
Grønn markerer parkering for EL-biler, og blå markerer HC-parkering. (Foto: Haakon Hoseth/Feiring Bruk)

- Forespørselen etter farget asfalt øker

Robert Norbeck, daglig leder i Feiring Asfalt, mener farget asfalt vil ta en større plass i samfunnet i nær fremtid.

- Så vidt jeg vet er det kun Feiring Bruk som produserer farget asfalt i et like bredt spenn som vi gjør her i Norge. Forespørselen etter farget asfalt øker, og i år har vi bygget om asfaltverket slik at vi kan produsere omtrent alle farger. Det er spennende å se hvor bra resultatene blir og hvor synlig disse feltene blir ved bruk av farger, sier han.

Suksess-asfalt ble til ved en feil

Driftsleder ved Feiring Asfalt, Ole Bjørnar Lune, har vært med i utviklingen av produktene og forteller om mulighetene med farget asfalt:

Fargeprøver fra Feiring Asfalt. Foto: Haakon Hoseth/Feiring Bruk

- Den fargede asfalten har mange anvendelsesområder. På årsbasis leveres det flere tusen tonn av rød asfalt til markering av sykkelveier. Vi ser farget asfalt flere steder i bybildet; som rød asfalt på idrettsbaner, grønn markerer parkering for EL-biler, og blå markerer HC-parkering. Vi produserer også sandbrun asfalt som er praktisk i oppkjørsler, eller der man utfordres med at grus renner vekk ved store regnskyll. Historien rundt den sandbrune fargen er litt morsom; Den ble utviklet ved et uhell. Under produksjon av rød asfalt ble det ved en feiltakelse «glemt» å tilsette fargestoff. Vi tok prøver av resultatet, og på laboratoriet vårt analyserte vi og videreutviklet den brune asfalten som viste seg å ha mange positive bruksområder.

Tredobler antall sykkelveier

I 2019 vedtok byrådet i Oslo å trappe opp sykkelsatsingen. Målet er en tredobling av antall sykkelveier. Bybildet kan endres i stor grad ved at aktører velger å benytte seg av farget asfalt for å markere forskjellige bruksområder.

Feiring Bruk har bidratt med rød asfalt til mange sykkelveier i Oslo-området. Stein Johansen, Overingeniør i Veiseksjonen Bymiljøetaten, utdyper hvorfor dette er viktig:

- Oslo kommune Bymiljøetaten velger å legge rød asfalt i sykkelfeltene for å synliggjøre disse. Rødfargen bidrar som et signal til bilistene om at her skal det ikke kjøres, og bedrer derved sikkerheten for syklistene.

Forsiden nå