God stemning i røysa etter gjennombruddet.
God stemning i røysa etter gjennombruddet.

Gjennomslag på Vestfoldbanen

Torsdag 6. mars satte statssekretær i Samferdselsdepartementet, Bård Hoksrud, av gjennomslagssalven i den 12,3 km lange jernbanetunnelen på strekningen Holm-Nykirke.

Prosjektleder Geir Anders Kildemo i Skanska.
Prosjektleder Geir Anders Kildemo i Skanska.

Det ble brukt 800 kg sprengstoff for å komme gjennom de siste tre meterne.

- Det er alltid stort når det er gjennomslag, og med en så lang tunnel blir det ekstra stas, sier prosjektleder Geir Anders Kildemo i Skanska.

fjellstasjonen, Holmestrand stasjon, der det er fire spor

I tillegg til at tunnelen er relativt lang, er den også vid. Der er dobbeltspor gjennom hele tunnelen, bortsett fra i .

Slik så det ut før det smalt.
Slik så det ut før det smalt.

Her er tverrsnittet i tunnelen 750 m 2 på det meste, og høyden fra såle til tak 18 meter på det høyeste.

Med på gjennombrudd-feiringen var blant andre ansatte i Skanska, Leonhard Nilssen & Sønner (LNS), Marti IAV og Jernbaneverket som alle har vært delaktige i den lange tunnelen.

Forsiden nå