Daimlers fremtidsvisjon, Freightliner SuperTruck, kan ifølge tester presse forbruket ned mot 1,9 liter på mila i 100 km/t.
Daimlers fremtidsvisjon, Freightliner SuperTruck, kan ifølge tester presse forbruket ned mot 1,9 liter på mila i 100 km/t.
Western Star 5700 XE går i produksjon i mai, og reduserer forbruket med rundt 15 prosent i forhold til tilsvarende modeller, ifølge Daimler.
Daimlers fremtidsvisjon, Freightliner SuperTruck, kan ifølge tester presse forbruket ned mot 1,9 liter på mila i 100 km/t.
Daimlers fremtidsvisjon, Freightliner SuperTruck, kan ifølge tester presse forbruket ned mot 1,9 liter på mila i 100 km/t.
Slik ser Daimler for seg interiøret i Freightliner SuperTruck.
Slik ser Daimler for seg interiøret i Freightliner SuperTruck.

Her er Daimlers fremtid

Presenterte trekkvogner med ekstremt lavt forbruk.

Under Mid-Amerida Trucking Show i helgen presenterte Dailmer Trucks nye økonomiske og miljøvennlige trekkvogner fra sine to merker Freightliner og Western Star. Midtpunktet i utstillingen var nye Western Star 5700 XE, som går i produksjon i mai.

Trekkvognen har avansert aerodynamikk og er utstyrt med en svært effektiv Detroit drivlinje med DD15-motor og DT12 automatisk girkasse. Resultatet er ifølge Daimler et forbruk redusert med 15 prosent sammenlignet med et referansekjøretøy.

Daimler presenterte også noe de kaller SuperTruck-studien, som viser hvordan Daimlers teknologi kan redusere forbruk og øke effektivitet ytterligere. Freightliner SuperTruck er et fremtidskonsept fra Dailmer, som er utviklet med støtte fra det amerikanske energidepartementet.

Tester viser at SuperTruck med DT12 automatkasse og prediktiv teknologi basert på GPS og 3D-kart, kan redusere drivstofforbruket betydelig. Ifølge Daimler kan en SuperTruck med last på totalt 29,5 tonn komme ned i et forbruk på 1,9 liter per mil ved jevn hastighet på 100 km/t, noe som må sies å være meget bra.

Testene viser også at SuperTruck oppnår en bedret effektivitet (tonnkilometer per liter) på 115 prosent i forhold til trekkvogner produsert i 2009.

SuperTruck study viser videre at utstrakt bruk av ultralette materialer i lastebiler foreløpig ikke er økonomisk fornuftig.

Forsiden nå