Nye Hitachi ZX140-5, her under test med pallegafler hos Oslo kommune ved vann og avløpsetaten, har skuffekapasitet på 1,5-2,1 m3.
Nye Hitachi ZX140-5, her under test med pallegafler hos Oslo kommune ved vann og avløpsetaten, har skuffekapasitet på 1,5-2,1 m3.

Hitachi-nyhet på snarvisitt

Oslo kommune vann og avløpsetaten skal kjøpe ny hjullaster, og en Hitachi-nyhet testes nå av etatens maskinførere frem til torsdag 14. august.

 

12-tonneren ZW140-5 er så «fersk» at Hitachi-importør Nasta AS ennå ikke har fått den på tomta i Larvik. Løsningen for å delta i anbudskonkurransen var derfor å låne en ZW140-5 fra Hitachis Europa-anlegg i Nederland.

Den nye 12-tonneren som returnerer til Nederland om få dager, byr ifølge Hitachi på rommelig førerhytte, høy komfort, sikkerhet, servicetilgjengelighet og motorbytte fra Cummins til Isuzu.

Lavere forbruk

Steg IIIB-motoren fra den japanske motorprodusenten har effekt på 115 kW (154 hk) og toppfart på 39 km/h. Hitachis HST-system som automatisk velger riktig gir for kjøring/graving, er videreutviklet og ca. 20 % drivstoffreduksjon under graving er nå oppnåelig.

Reduksjonen under kjøring oppgis til 11-18%. Riktig bruk av de to arbeidsmodusene; standard og Power, bidrar også i jakten på lavere forbruk. Det gjør også den automatiske styringen av motorturtallet. Hjullasteren har antispinnsystem som skal hindre hjulspinn på snø/is og sølete underlag.

 

Førerkomfort

Hitachi har prioritert førerkomfort i utviklingen av den nye ZW-5-serien hjullastere. Skråstilt stige og brede trinn sørger for rask og enkel tilgang til førerhytta. Det oppvarmede og luftdempede førersetet med justerbar korsryggstøtte kan skyves laaangt tilbake og dermed gi plass til de mest langbeinte. Effektivt klimaanlegg, justerbar rattstamme, bjelkeløs frontrute for bedre sikt, to plasseringsmuligheter for matboksen og stor kjøleboks (nedkjøles av klimaanlegget) inngår også i standardutstyret.

Den nye 12-tonneren med automatisk reversibel kjølevifte skal være servicevennlig. Mange av dekslene kan åpnes «på vist gap» og dermed rask tilgang til vitale servicepunkter som nås fra bakkenivå.

Forsiden nå