ÅRETS UNGE: Sindre Log fra Norge (nr. fire fra venstre) var en av kandidatene til prisen som årets unge "tunneler". Nordmannen Tom Melbye (nr. 2 fra venstre) delte ut prisen i denne kategorien.
FIN RAMME: Rammen var perfekt i Hagerbach Verstuch Stollen.
SIKKERHET I FOKUS: Fra utdelingen av prisen om beste sikkerhetsinitiativ.

- Hvor var tunnel-landet Norge?

Sist torsdag arrangerte International Tunneling Association (ITA) for første gang International Tunneling Awards i sveitsiske Hagerbach.

Av Ruth G. Haug – norsk styremedlem i International Tunneling Association (ITA)

160 deltakere var samlet til et flott arrangement i Sveits. Rammen var perfekt i Hagerbach Verstuch Stollen som for anledningen var pyntet til fest med både lys og varme, musikk og god mat og drikke.

Det var stor spredning i deltakelsen og arrangementet var svært internasjonalt. Men det må sies både tydelig og høyt at deltakelsen i aller høyeste grad var skuffende sett fra norsk side. Vi liker å påstå at vi er best i verden på tunnel, men denne gangen glimret vi med vårt fravær. Det er ikke fordi vi ikke har prosjekter å by på. Men hvor er bevisstheten og stoltheten til å vise fram det vi kan og får til? Vi kan konkurrere på mer enn ski!

Det er bare knappe to år til det norske tunnelmiljøet skal arrangere World Tunnel Congress (WTC), og det ville være et godt trekk i forkant av dette å promotere det vi kan, gjør og står for. Mange vil kunne finne det interessant å komme til Norge og se våre prosjekter og teknologi. Da trenger vi aktive byggherrer som synes det er stas å vise sine prosjekter, sine samarbeidspartnere, vår teknologi og hva vi kan løse med vår form for organisering.  Vi må være klar over at vi utfører prosjektene på en annen måte en mange andre. Vi har inntil nylig hatt relative slanke prosjektorganisasjoner. Vi har korte beslutningslinjer og ikke minst en arbeidsstokk som kan sine saker og er utdannet og spesialisert i sine fag.

 

STYREMEDLEM I ITA: Ruth G. Haug er styremedlem i ITA som står bak Tunnel Awards. Hun har sendt dette innlegget til Anlegg&Transport fra årets prisutdeling.
STYREMEDLEM I ITA: Ruth G. Haug er styremedlem i ITA som står bak Tunnel Awards. Hun har sendt dette innlegget til Anlegg&Transport fra årets prisutdeling.

 

Dessverre synes jeg å se en utvikling i feil retning hvor vi ser ut til å tro at prosjektene kan løses bedre ved å ta inn rimelig og ufaglært arbeidskraft, og toppe laget med ledelse som ikke nødvendigvis kan sitt fag.  Det er ikke sikkert at det er andre enn advokatstanden som kommer til å tjene på dette.

Men tilbake til Hagerbach: I mangel av norsk tilstedeværelse skryter vi gjerne av mange og imponerende anlegg verden over.  Å delta på ITA Awards er ikke bare å motta en pris, men en gylden sjanse til å få presentert det som en dyktig gruppe dommere har funnet å være topp interessante prosjekter dette året. Delta neste gang og få inspirasjon og innsikt i hva som foregår I andre prosjekt!

Det ble delt ut 11 priser. Gjevest var kanskje å vinne prisen for det største anlegget, men det var også stort fokus på sikkerhetstiltak og ikke minst innovasjon og nyskapning.  Det satses også stort i ITA på å få fram de yngre i bransjen. Det var hyggelig å se åtte flotte unge representanter på podiet. Men litt årvåkenhet må vi be om også her: Jeg nekter å tro at det i 2015 ikke finnes én ung kvinnelig tunneldame som er verdt å nominere til Young Tunneler of the Year. Vår nominerte Sindre Log er en flott representant som har markert seg tydelig, både nasjonalt og internasjonalt, ved å være engasjert I tunnelbransjen og dens aktiviteter allerede lenge før han ble uteksaminert ved NTNU. Vi gratulerer!

Her er en oversikt (på engelsk) over priser og vinnere (for full liste se ITA-Aites.org):

Major Project of the Year (over €500M)
Eurasia Tunnel Project, (Istanbul Strait Road Tube Crossing Project)

Tunnelling Project of the Year (between €50M and €500M)
1st Phase of Low and Intermediate Level Radioactive Waste Disposal Facility Construction

Outstanding Project of the Year (up to €50M)
Norsborg Metro Depot, Sweden

Technical Innovation of the Year
Innovative Vehicle-mounted GPR Technique for Fast and Efficient Monitoring of Tunnel Lining Structure Conditions, China

Environmental Initiative of the Year
The Corribtunnel Project - tunnelling in environmentally sensitive area, Irland

Safety Initiative of the Year
MineARC Systems Compressed Air Management Solution

Young Tunneller of the Year
Karlovsek Jurij

Contractor of the Year
SALINI-IMPREGILO

Engineering of the Year
PARSONS BRINCKERHOFF-WSP

Lifetime Achievement
Prof. Dr. Eng. Sebastiano PELIZZA

Forsiden nå