- Ingen tungbilkonstabler igjen om sju år

Bare 0,5 prosent av politistyrken har myndighet til å kontrollere tunge kjøretøy.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Vägtrafikspecialisterna og Sveriges Åkeriföretag (SÅ) har i lang tid, hver for seg, fulgt utviklingen hos svensk politi og deres spesialister med kunnskap om tyngre kjøretøy.

Sverige Åkeriföretag er bekymret for utviklingen og kaller det en avvikling. Beregninger viser at svensk politi står helt uten trafikkonstabler med kunnskap om tyngre kjøretøy innen sju år.

- Av 28.806 ansatte i politiet i Sverige er det 105 konstabler og 46 fagpersoner som har myndighet til å kontrollere tyngre kjøretøy. Det tilsvarer fem promille av de ansatte, sier Roland Johansson, tidligere ansatt i svensk UP, nå Vägspecialisterna, i en pressemelding, ifølge trailer.se.

Les også: Svensk politi har låst sin første lastebilFra og med 1. mars har svensk politi mulighet til å låse fast lastebiler der det foreligger lovbrudd. Den første ble låst fast samme dag.

Basert på beregninger om nedgang siden 1980-tallet kan svensk politi stå helt uten spesialkompetanse på tungtrafikk om sju år, om ingenting gjøres.

- Dersom Vägspecialisternas opplysnigner stemmer, er det svært bekymringsverdig, sier Rickard Gegö, direktør i SÅ.

SÅ viser også til at tyverier innen transportbransjen har økt med 52 prosent fra 2007 il 2014, og bare to til tre prosent av tilfellene blir oppklart.

SÅ ønsker følgende tiltak for å få bukt med problemet:

  • Tydelig fokus og prioritering på trafikkpoliti og deres arbeidsvilkår
  • At trafikkpoliti, og ikke minste spesialister på tungrafikk, nevnes og løftes frem i regjeringens instrukser til politiet.
  • Satsing på økt antall og tydelig mål og delmål
  • Høyere lønn, mulighet for karriere og statusforhøyende tiltak.
  • Kontroller til alle døgnets tider
Powered by Labrador CMS