
Innstilt på Norges største veikontrakt
Verdien er på rett over to milliarder kroner.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Arbeidsfellesskapet Bilfinger Construction/Stangeland Maskin AS hadde det på 2,02 milliarder kroner, og er innstilt til å bygge Eiganestunnelen.
Klagefristen på innstillingen er ti dager, deretter kan kontrakten undertegnes.
Norges største
- Vi har innstilt et tungt og kompetent entreprenørfellesskap til det som er den største veikontrakten i Norge, sier prosjektleder Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen.
Statens vegvesen regner med byggestart i april, to måneder senere enn det man håpet etter tilbudsåpningen i desember.
Det er 3,7 km tunnel med to løp og ramper under Stavanger som skal bygges. Eiganestunnelen går faå Schancheholen/Våland kolonihage til Tasta.
Prosjektet består av fem km ny firefeltsvei, der 3,7 km er Eiganestunnelen. Målet med prosjektet er å bedre avviklingen av trafikken på E39, redusere antall ulykker og avlaste lokalveiene i området.
Flere oppgaver
I tillegg til byggingen av Eiganestunnelen får entreprenøren også i oppgave å bygge én km av Hundvågtunnelen, et omfattende system av ramper og én km ny ve mellom Schancheholen og rundkjøringen i Madlaveien. I tillegg kommer fire nye rundkjøringer, 170 meter miljøkulvert og én km av Sykkelstamveien mellom Stavanger sentrum og Forus.
Massene som skal tas ut skal blant annet brukes til utfylling i Jåttåvågen, som grunn for nye boliger og badeanlegg.


Eiganestunnelen går under områder med mange bygninger og det gjør at sikringen vil være omfattende med injeksjon, sprøytebetong og betongelementer.