REKORDMANNEN: Guy Martin fotografert umiddelbart etter den nye britiske fartsrekorden på Elivingtonbanen.
REKORDMANNEN: Guy Martin fotografert umiddelbart etter den nye britiske fartsrekorden på Elivingtonbanen. (Foto: JCB)

JCBs nye fartsrekord

Rekordtraktoren har JCB DieselMax-motor på 1000 hester med et dreiemoment på 2500 Nm.

Den engelske JCB-sjefen, Lord Bamford, storkoste seg over en ny fartsrekord, denne gang satt med en høyhastighets landbrukstraktoren Fastrac.

På Elvington Airfield, nær York i England, kom den spesial-utviklede Fastrac-utgaven opp i en hastighet på 166 km/t. Bak rattet satt guruen Guy Martin som priste motoringeniørene og den spesialutstyrte Fastrac’en i høye toner.

- Traktoren var fjellstø på banen, hevdet Martin umiddelbart etter at han hadde «knust» den tidligere fartsrekorden for traktorer. Den var på 140,5 km/t, og ble satt av «Top Gears» Track-Tor i mars 2018.

Et spesielt team av JCB-ingeniører har arbeidet med det hemmelige Fastrac-prosjektet i flere måneder. Målet var å utvikle en Fastrac som kunne slå den gamle rekorden, og pådriver i prosjektet var JCB-styreformann Lord Bamford. Etter rekorden røpet at Bamford at han nå har fått oppfylt en drøm han lenge har båret på. Han er stolt og skryter uhemmet av teamet som ufortrødent har jobbet med rekordprosjektet, og som på kort tid har lykkes.

En ekstra spiss på den nye fartsrekorden er at den ble satt på dagen 28 år etter at JCB’s første Fastrac rullet ut fra produksjonslinjen. Motoren i rekord-Fastracken er JCBs 7,2 liters 6-sylindrede DieselMax produsert ved fabrikken i Derbyshire. Den gir 1000 hester med et dreiemoment på 2500 Nm.

At JCB har en spesiell forkjærlighet for fart og rekorder er ingen hemmelighet. I 2006 ble det satt fartsrekord på 563,66 km/t med JCB DieselMax streamliner diesel i Bonneville Salt Flats i USA. Streamlineren var utstyrt med to JCB DieselMax motorer, og rekorden som ble satt står fortsatt ifølge JCB.

Forsiden nå