Nik. Haugrønning frykter utviklingen i næringen.

Juks og bedrag i lastebilbransjen

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Hovedproblemet for lastebilbransjen er enkle kjøp av falske førerkort. Statens vegvesen har ikke systemer for å avsløre forfalskede utenlandske førerkort på utekontroller. Store mørketallDet er store mørketall med forfalskede id-dokumenter, og Nasjonalt ID-senter mener bruk av falske identitetsdokumenter er et økende problem. Juks og bedrag Regionsjef Roar Melum i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) forteller til NRK at utenlandske vogntogsjåfører kjører fra de norske sjåførene. NLF-sjefen mener flere utenlandske sjåfører jukser med kjøre- og hviletiden, ved å bruke flere falske sett med fører-, sjåfør-, og id-kort. Frykter for sikkerhetenPolitiet frykter for sikkerheten på norske veier etter at NLF fikk kjøpt seg falske førerkort for vogntog.- Førerkortene ser så ekte ut at de kunne sluppet gjennom en politikontroll langs landeveien, sier trafikk- og miljøkoordinator Marius Rønningen i Sør-Trøndelag politidistrikt. Falske kortRoar Melum betalte i høst en litauisk sjåfør 480 euro (80 euro pr. kort) og ga ham en kopi av sitt originale førerkort. På nyttårsaften, tre måneder senere, møtte han den samme sjåføren på Sandmoen i Trondheim.- Han hadde fire førerkort og to id-kort i en grå papirpose. Jeg fikk kortene. Han ønsket meg lykke til, forteller Melum.Selv har Melum aldri hatt lappen for lastebil og vogntog. Nå kan han, med sine nye kort, sette seg i et vogntog og kjøre av gårde, uten noen form for opplæring. Slår alarmNå slår politiet alarm etter å ha fått høre om saken, og sett kvaliteten på førerkortene. Opplysningene har de meddelt Politidirektoratet og Kripos.NLF-sjefen er dypt bekymret. Egne sjåfører i næringen rapporterer daglig om utenlandske sjåfører som kjører og kjører, uten hvile.- De blir stoppet. Men de har flere førerkort, sjåførkort og ID-kort. I hjemlandet har de fått opplæring i bruk av kortene. De vet nøyaktig når de skal bytte. På vei til Trondheim stopper de før de kommer til Sandmoen. Her bytter de kort og identitet. I kontrollen blir kjørehistorikken på bilens skriver tatt ut. Alt er i skjønneste orden og sjåføren vinkes videre, mener Melum. SkremtI likhet med politiet, frykter også fylkesleder i NLF Sør-Trøndelag, Niklaus Haugrønning, for sikkerheten langs norske veier. Han er selv eier og daglig leder i transportbedriften Nic. Haugrønning AS på Byneset i Trondheim.Haugrønning er skremt over at sjåfører uten førerkort kan kjøre doninger på 50 tonn. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen bekymrer seg over situasjonen og lover kraftige tiltak for å løse problemet. Men samferdselsministeren innrømmer at det er en lang vei å gå. Hans løsning er imidlertid flere kontroller, og at politiet og vegvesenet får økte ressurser. - Dette må stoppes. Og greier de ikke å stoppe det, får de stoppe de på grensa, sier adm. direktør Geir A. Mo i NLF.
Powered by Labrador CMS