Det ble kjøp av en Cat 966M XE-hjullaster. Her er det «shake hands» på Cat-standen. Fra venstre: Mike Spielman (Caterpillar), Rune Madsen (Roald Madsen AS), Per Gunnar Hansen (Pon Equipment) og Ben Schmuck (Caterpillar). (Foto: Klaus Eriksen)
Nye Trimble Earthworks ble vist på Conexpo. (Foto: Klaus Eriksen)

Kjøpte to Norges-debutanter på én dag!

LAS VEGAS (AT.no): Dette er historien om Rune Madsen hos Tromsø-entreprenør Roald Madsen AS som klinket til med kjøp av utstyr og maskin som vil gjøre Norges-debut.

- Jeg sa i morges før vi dro til messen, at idag skal jeg ikke handle noen ting, sier Rune Madsen og ler.

Vi sitter med entreprenøren på standen til Trimble på Conexpo i Las Vegas. Tromsø-entreprenøren blir første kunde i Norge av Trimble Earthworks, en meget oppgradert maskinstyring som i tillegg gjør «halve gravejobben» automatisk.

Les mer om hvordan Trimble Earthworks virker her

Den andre Norges-debutanten han tok Pon-selger Per Gunnar Hansen i hånda på, er hjullasteren 966M XE som med den optimaliserte drivlinjen skal redusere drivstofforbruket med 25 prosent. Det er levert 972M XE-maskiner i Norge tidligere, men aldri 966M XE.

Trimble-løsningen er splitter ny og ble lansert på Conexpo. Løsningen kan leveres til kunder i april, og det er ikke satt noen pris på utstyret ennå. Madsen skal montere løsningen på en nesten ny Cat 326 som han kjøpte uten maskinstyring for å se hvordan det fungerte.

Rune Madsen (t.h) i Roald Madsen AS kjøpte også nye Trimble Earthworks. Maskinstyringen leveres i april og skal monteres på en Cat 326 som ikke har maskinstyring. Selger av løsningen er Pon-selger Per Gunnar Hansen (t.v).
Rune Madsen (t.h) i Roald Madsen AS kjøpte også nye Trimble Earthworks. Maskinstyringen leveres i april og skal monteres på en Cat 326 som ikke har maskinstyring. Selger av løsningen er Pon-selger Per Gunnar Hansen (t.v). Foto: Klaus Eriksen

- Det fungerer ikke i det hele tatt. Det er veldig vanskelig å jobbe uten maskinstyring nå, og nesten håpløst for stikkere og førere, samt å få betalt for jobben man gjør. En rekke steder kreves det at maskinene har maskinstyring for å få oppdraget, sier Madsen.

Han mener den største gevinsten med Trimble Earthworks er 3D-visualiseringen av arbeidet på en ny og stor skjerm i hytta. Dette gir førerne bedre «feeling» med arbeidet som gjøres ved at man faktisk ser hva som gjøres. Han tror løsningen vil bidra til enklere opplæring av nye førere i selskapet.

Gjorde avtale uten bestemt pris

Madsen leder et selskap som omsatte for 185 millioner i 2016, og som skal omsette for rundt 250 millioner kroner i år. Han ser økningen som en nødvendighet for å henge med i kampen om veikontraktene i og rundt Tromsø. Nylig ble det fastslått bomring i Tromsø, og det skal bygges veier for 7,8 milliarder innenfor ringen og for 2,8 milliarder utenfor.

En slik kompaktlaster skal Madsen ha, men med hjul.
En slik kompaktlaster skal Madsen ha, men med hjul. Foto: Klaus Eriksen

Roald Madsen AS mener alvor i kampen om jobbene fremover, og Rune tror høyt nivå på folk, maskiner og teknologi er essensielt for å ta nye steg. Da han fikk høre fra Trimble-ansatte på standen at det er fullt mulig å oppgradere alle maskinstyringssystemene fra Trimble til den nye Earthworks-utgaven, begynte han å tenke så det knaket. Han har rundt 15 Trimble-systemer på maskiner i maskinparken som totalt teller rundt 40 maskiner.

De aller fleste er Cat, og Madsen legger ingen skjul på at det har mye med den Fauske-baserte Pon-selgeren Per Gunnar Hansen å gjøre. Tillitsforholdet dem imellom er så sterkt at prisen på maskinene eller utstyret ikke er bestemt når de tar hverandre i hendene. Hjullaster-handelen ble inngått i en tidsperiode på ett minutt da A&T tok bilder av Cat-kompaktlasteren!

- Det koster hva det koster. Dette handler om gjensidig tillit, og prisen finner vi ut av, ler Madsen.

Kjøpte også kompaktlaster

Før de dro til messen onsdag, hadde Madsen altså bestemt seg for ikke å handle noe som helst. Da han dro tilbake fra messen hadde han handlet Trimble-systemet, XE-hjullasteren og en Cat 299 kompaktlaster på hjul med monterbart høvelskjær! Slik forklarer Madsen kjøpene:

- Hjullasteren skal mate et nytt Sandvik knuseverk. Dette er større enn det vi hadde tidligere, og vår 950-hjullaster blir litt liten. Derfor ble det XE-hjullaster som skal spare mye drivstoff.

- Vi har sett etter en liten veihøvel en stund, og da jeg så denne kompaktlasteren med høvelskjær som kan monteres, slo jeg til, gliser han.

I tillegg kom den nye maskinstyringen fra Trimble som skal monteres på den nye 326-graveren som ble meget «naken» uten maskinstyring.

Forsiden nå