Snøplog i forskjellige utførelser er av det mest brukte tilbehøret til Mercedes-Benz Unimog. Nå er den tilbake som traktor. Det vises av velteburet rundt hytta.
Snøplog i forskjellige utførelser er av det mest brukte tilbehøret til Mercedes-Benz Unimog. Nå er den tilbake som traktor. Det vises av velteburet rundt hytta. (Foto: Espen Braata)

Kongen av multifunksjoner

Selv om det er forholdsvis få Mercedes-Benz Unimog på norske veier, er det få biltyper som brukes mer allsidig.

Espen Berger er Unimog-entusiast på sin hals, og i praksis er alt han leverer spesial­kjøretøy. Foto: Espen Braata

Det er Espen Berger, driver av NorMog på Fetsund, som er mister Unimog i Norge. Det er han som de siste 20 årene har sørget for at kresne og engasjerte Unimog-kunder har fått den bilen som løser akkurat deres oppgaver.

For Unimog er aller mest en redskapsbærer. Derfor er det et utall forskjellige påbygg og redskapsløsninger NorMog sammen med sine leverandører og samarbeidspartnere kan tilby kundene.

Tilbake som traktor

I fjor ble det, etter ti år med intens jobbing, mulig å få levert Mercedes-Benz Unimog registrert som traktor igjen. Mange kunder ønsker denne løsningen, selv om den har en 150.000 kroner høyere prislapp enn en lastebilregistret Unimog.

Forskjellen på selve bilen er ikke så mange. Kravet for å få den godkjent som traktor er i første rekke et langt kraftigere bur rundt hytta som skal tåle det dobbelte av totalvekten ved en rundvelt.

I tillegg er det krav om redskapsfeste foran sammen med en stige opp i bilen med ett trinn ekstra.

Bonusen med å ha traktorregistering er at personer med førerkort på personbil utstedt før 2005 kan kjøre den helt opp i 80 kilometer som er lovlig makshastighet på offentlig vei. Yngre førere med traktorførerkort kan kjøre den med fartssperre. I tillegg er du fritatt for bruk av fartsskriver.

Økende etterspørsel

Espen Berger har jobbet hardt mot både myndigheter og fabrikk for å få tilbake muligheten for traktorregistrering av Unimog. Den aller første Unimog-en som kom ut av produksjonsbåndet som traktor, kom derfor til Norge, og det var Fageråsen hytteområde i Trysil som ble første kunden som fikk en slik maskin.

Av de totalt åtte Unimog-ene som ble levert i Norge i fjor, var seks traktorer. I år har Espen Berger ambisjoner om å levere ti nye Unimog-er i Norge.

Dyre

Felles for de aller fleste Mercedes-Benz Unimog i Norge, er at de er kostbare. Som regel er prislappen på påbygg og utstyret til bilen høyere enn selve chassisprisen.

Forsiden nå