Enkelte kunder har et spesielt forhold til MAN. På «Trucknology Days» kunne man beskue denne østerrikske kundebilen med det meste av MAN-historien lakkert rundt på trekkvogn og semitrailer.
Enkelte kunder har et spesielt forhold til MAN. På «Trucknology Days» kunne man beskue denne østerrikske kundebilen med det meste av MAN-historien lakkert rundt på trekkvogn og semitrailer.

Kundetreff for 5000

«Trucknology Days» er betegnelsen på MANs gigantiske kundearrangement med anslagsvis 5000 besøkende i München.

«Trucknology» er et ord skapt av MAN i forbindelse med lansering av TGA-serien i 2000. Det er en sammentrekning av de engelske ordene «truck» og «technology». «Trucknology Days» er uten tvil verdens største messe for MAN kjøretøy, påbygg og kjøretøyløsninger. Selv om arrangementet først og fremst er en manifestasjon av MANs bredde når det gjelder kjøretøyløsninger, er det mulig å finne nyheter, både hos MAN og hos samarbeidspartnere.

MANs trolig viktigste nyhet i år, kunne man ikke se på «Trucknology Days». Det er en ny motorserie på 15,2 liter med effekter fra 520 hk og oppover. Den har sin formelle lansering på nyttekjøretøyutstillingen IAA i september.

Hybrid

Men det var litt av hvert annet å se. MAN har tatt frem en egen hybridløsning som ikke bygger på elektrisk drift, men hydraulikk hvor gjenvunnet bremseenergi lagres i form av hydraulisk trykk. Løsningen er spesielt utviklet for bruk i renovasjonsbiler og skal nå testes i to kjøretøyi ordinær trafikk.

Også påbyggere viste hybridløsninger. SIFA presenterte en plug-in hybrid betongtrommel hvor man kan spare drivstoff ved bruk av trommelen og med muligheten til å losse betongen på byggeplassen ved hjelp av helelektrisk drift og dermed uten utslipp og med meget lavt støynivå. Vi så også et kraftuttak som bygget på samme teknologi og som kan brukes til drift av kraner og annet påbyggutstyr.

Mer fra «Trucknology Days» kan du lese i april-utgaven av Anlegg&Transport.

Forsiden nå