Moxy-dumperne fra Elnesvågen har fulgt Askim-bedriften gjennom tykt og tynt opp gjennom årene og la grunnlaget for at Ole Marius Rosendal (daglig leder) og Rosendal Maskin i dag er eneimportør for Doosan i Norge.

Samler alt under Rosendal-logoen

JCBs anleggs- og servicemaskiner er blitt markedsført under navnet Rosendal Maskin AS sammen med delelager, verksted og serviceorganisasjoner. Heretter vil også Doosan, Bobcat og Doosan Moxy, bli markedsført under navnet Rosendal Maskin.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Askim-firmaet Rosendal Maskin overtok agenturet på Doosan-troikaen Bobcat, Doosan og Doosan Moxy 1. mars ifjor. Da ble det også opprettet et eget foretak, Doosan Bobcat AS, som sto for markedsføring av produktene. Dette selskapet vil bestå, men markedsføring vil nå skje under markedsnavnet Rosendal Maskin.

- Dette er en markedsmessig endring for å dra nytte av Rosendal Maskins navn og logo som er blitt godt etablert gjennom de siste 25 årene, forklarer daglig leder Ole Marius Rosendal.

Positive tilbakemeldinger

Det skal ikke ha vært noe motstand hos de to maskinprodusentene, henholdsvis JCB og Doosan.

- Vi har fått positive tilbakemeldinger. Merkene drar hverandre opp og Rosendal Maskin blir mer synlige i markedet, noe både vi og produsentene tjener på, sier han.

At Askim-firmaet har hatt stor suksess med Moxy gjennom årtier, var årsaken til at Doosan og Bobcat ble innlemmet i porteføljen etter at Moxy ble kjøpt opp av koreanske Doosan Infracore.

Det har vært en læreprosess med nye, store agenturer.

- På veien har vi måttet vende en del steiner vi ikke visste lå der, men nå føler jeg at vi har fått satt en del ting på plass, sier Ole Marius Rosendal. Han tenker ikke minst på ulempene med at man har markedsført produktene på flere fronter.

- Det blir det slutt på nå. Når vi spiller på samme lag er det også en fordel å kunne signalisere det utad til omverdenen, sier han.

Omsetningsøkning

I et urolig finansmarked har Doosan og Bobcat-porteføljen gitt kjærkomne tilskudd til bunnlinjen.

- Vi er svært fornøyde med resultatene etter det første året med Doosan. Til tross for generell nedgang i markedet opplevde vi en omsetningsøkning. Og nå tror vi slagkraften ut i markedet vil bli enda større gjennom å profilere alle våre virksomheter gjennom merkevaren Rosendal Maskin, sier Ole Marius Rosendal.

Åpen dag

20. mai arrangerte bedriften "Åpen dag" for tredje år på rad. Rundt 60 kunder fra Østlandsområdet tok turen innom for en uformell maskinprat rundt grillen.

- Åpen dag-arrangementene gjennomfører vi for å skape litt ekstra aktivitet og for å få et hyggelig avbrekk i hverdagen med en god atmosfære. Her har vi også kundene for oss selv, og vi legger ikke skjul på at vi også ønsker å selge maskiner på disse arrangementene, sier Rosendal, som kan fortelle at bedriften inngikk tre salgskontrakter denne dagen.

Powered by Labrador CMS