Den nye lastebilgenerasjonen fra Scania er en viktig årsak til at Scania leder registreringsstatistikken i Norge med veldig god margin etter første kvartal 2017.

Lastebilmarkedet øker - og Scania troner øverst

Registreringsstatistikken for nyregistreringer i Norge første kvartal 2017 viser en solid økning i lastebilsalget - en økning som i stor grad kan knyttes til Scania.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Ser man alle vektklasser under ett, har Scania en stor «ledelse» på Volvo og enda større på de andre lastebilmerkene etter første kvartal. Volvo går samlet sett litt tilbake fra samme periode i fjor, mens Mercedes-Benz, MAN, Iveco og Renault har tydelige økninger. DAF holder omtrent samme nivå som for første kvartal 2016, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken AS.

De to tyngste klassene i statistikken (16,0 til 21,9 tonn og 22 tonn pluss) og lastebiler fra 6,0 til 9,9 tonn har samlet sett pene prosentvise økninger i nyregistreringer. Klassen 10,0 til 15,9 tonn står på stedet hvil mens lastebiler fra 3,5 til 5,9 tonn har en stor nedgang prosentvis. Dette skyldes at samleposten Andre er gått fra 10 første kvartal i 2016 til 0 første kvartal i år.

Vi har i størst mulig grad «vasket» statistikken for kjøretøy som i vår sammenheng ikke har noe å gjøre blant lastebilene, altså campingbiler og dumpere som rent teknisk blir registrert som lastebiler. Vi kan imidlertid ikke garantere at det ikke finnes noen campingbiler i kategorien Andre.

3,5 - 5,9 tonn

Letteste lastebilklasse har en tilbakegang på 26,7 prosent sammenlignet med første kvartal i 2016. Dette til tross for at de to merkene som er listet opp samlet har solgt to lastebiler mer enn for ett år siden.

Samleposten Andre har nemlig gått fra 10 til 0 solgte. Her kan det skjule seg campingbiler. Dermed er kanskje ikke nedgangen så stor som tallene viser.

6,0 - 9,9 tonn

Iveco og Mercedes-Benz er her på topp som på samme tid i fjor. Det er imidlertid verdt å merke seg at Renault er på sterk fremgang og bykser 10 prosent opp på markedsandelen i denne klassen. De resterende på listen er så og si uendret fra forrige år.

10,0 - 15,9 tonn

I denne klassen er det store forandringer fra samme periode i fjor: Iveco har gått fra 8 til 19 nyregistreringer, og blir med det klasseleder. Fjorårets leder, Mercedes-Benz, er gått fra 20 til 12 og må med det dele andreplassen med Renault som er gått fra 2 til 12 nyregistreringer.

MAN var på andreplass første kvartal i 2016, men er nede på fjerde samme periode 2017.

16,0 - 21,9 tonn

Scania har tatt ledelsen i denne klassen. Volvo har gått fra 50 lastebiler i første kvartal 2016 til 40 samme periode i år og er på andreplass. Både Mercedes-Benz og MAN har begynt å tette det relativt store gapet opp til Scania og Volvo og tar solide markedsandeler så langt i år.

22 tonn og tyngre

I den tyngste klassen gjør den nye generasjonen Scania-er sitt til at merket øker eksplosjonsartet fra 304 nyregistreringer første kvartal i 2016 til 427 samme periode i år.

Volvo er gått fra 335 stk. i 2016s tre første måneder til 330 stk. første tre måneder i år. Mercedes-Benz er nummer tre i klassen i år som i fjor og har en økning på 16 lastebiler. Likevel har de mistet 0,7 prosent av det totale markedet i klassen. Dette er fordi Scania har økt det totale markedet med sin store økning i nyregistreringene.

MAN øker fra 34 stk. til 51 stk. første kvartal.

Det er ingen store tapere i denne klassen første kvartal, bare en veldig stor vinner - Scania.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS