Toppsjef i Daimler Trucks, Martin Daum: - Legger videre utvikling av platooning på is, men benytter det vi har lært om kjøremønstre videre i utviklingen av selvkjørende biler.
Toppsjef i Daimler Trucks, Martin Daum: - Legger videre utvikling av platooning på is, men benytter det vi har lært om kjøremønstre videre i utviklingen av selvkjørende biler. (Foto: Jarlath Sweeney)

Legger platooning på is

LAS VEGAS (AT.no): Etter at det har vært mye fokus på platooning og potensialet for å spare drivstoff, har Daimler besluttet å trappe ned testingen innenfor dette området.

Under en pressekonferanse på teknologimessen CES i Las Vegas, USA, kunne toppsjefen for Daimler Trucks, Martin Daum, fortelle at de stanser videre prosjekter innenfor dette området.

Dette begrunnes med at det de opplever ute på landeveien ikke samsvarer med det det er på papiret eller i laboratorieforsøk når det gjelder besparelser.

- Under ideelle forhold kan man oppleve en besparelse på fire prosent, men i praksis opplever de at denne er kun på rundt 0,8 prosent. Dette er for lite til at det blir noen gevinst for kundene og kundene må alltid stå i fokus, forteller Daum.

Mye av forsøkene Daimler har gjort med Platooning har foregått i USA da lovgivingen der gjør at det ofte er enklere å få tillatelser. Foto: Daimler AG - Global Communications Commercial Vehicles

De velger derfor å legge prosjektet på is inntil videre, men er klare for å ta det frem igjen dersom noen andre finner at det likevel er større besparelser og derfor til nytte for kundene.

Nøyaktig hvor mye som er lagt i prosjektet hadde ikke Daum oversikt over, men han anslo at de hadde brukt rundt 50 millioner euro.

Dette er penger som har gitt mye informasjon om kjøremønstre og vil komme til god nytte i det nye satsingsområdet som er selvkjørende biler.

Forsiden nå