Driftsleder Gunnar Johnsrud (t.h.) i Eidsberg kommune takker Kjell Lintho for et utmerket redskap.
Driftsleder Gunnar Johnsrud (t.h.) i Eidsberg kommune takker Kjell Lintho for et utmerket redskap.

Lintho høvler i vei

Kjell Lintho lanserer ny veihøvel på Vei og Anlegg 2012. Det norske markedet ligger åpent, så veien trenger heller ikke å bli så lang og kronglete før resultatene kommer.

Lintho har en filosofi om å slåss med de store. Nå gjelder det Volvo og Caterpillar på veihøvelmarkedet.

På vei- og anleggsmessen på Hellerud har han med seg en topp moderne og prisgunstig veihøvel av merket HBM, modell BG 190.

Grunnleggeren av familieselskapet Lintho Steinmiljø er fortsatt med i driften som teknisk sjef og arbeidende styreformann, etter at datteren Stina Lintho Lippestad overtok ifjor høst.

Kjell Lintho startet virksomheten med kantstein- og belegningsarbeider som enkeltmannsforetak og en gravemaskin i 1985. Etter 20 år fremstår selskapet som seriøst og profesjonelt med en sentral plass i bransjen.

Testmaskin

For halvannet år siden hentet Lintho en BG 130 fra HBM-fabrikken i Tyskland som en testmaskin for Eidsberg kommune. Maskinen har vært gjennom to vintre, og spesielt fjorårsvinteren viste at dette er redskap som duger. Kommunen har for lengst overtatt og kjøpt veihøvelen for ca. 1,4 mill. kroner. Eidsberg har ca.45 kilometergrusvei. I tillegg til kommunale veier skal maskinen høvle fylkesveier og for NCC.

- Det oppsto imidlertid en svakhet underveis i skjærbordet. Folk fra fabrikken kom og hentet komponenten, gjorde forsterkninger og kom tilbake og monterte den på plass, forteller Lintho.

Tar nytt steg

Nå tar han steget inn på veihøvelmarkedet, et marked han kjenner godt fra tiden som spesialinstruktør på veihøvel i Volvo Norge fra 1978 til 1983.

- Den gangen var veihøvel et stort produkt hvor Vegvesenet kjøpte 20-40 høvler årlig. I dag representerer disse tallene totalt for Norge, forteller Lintho.

På årets Vei og Anlegg lanserer han en tyskprodusert maskin som tar opp grøfter, bygger veier og høvler grus. Dessuten er den et hendig redskap for sommervedlikehold, samt ishøvling og snøbrøyting vinterstid.

- Maskinen med svært lavt, utvendig støynivå har et komfortabelt førerhus med joystick-manøvrering på alle funksjoner. Alle motor- og girfunksjoner kan leses på displayet i førerhuset. Med en god sjåfør er veihøvelen et meget gunstig redskap. Dette er en maskin som passer behovet i de fleste kommuner og for mindre entreprenører. Vi dekker selvfølgelig hele spekteret, men i første omgang finner vi de minste høvlene mest interessante, sier Lintho.

Han understreker at service er viktig, og at det nå blir bygget opp en servicebil med kvalifisert mannskap som kan produktet.

HBM-fabrikken ligger i Nordhausen i tidligere Øst-Tyskland med 140 ansatte. Her produseres fem forskjellige BG-modeller fra 10 til 23 tonn. Den største er BG 240 med 234 hk. Alle modeller har hydrostatisk drift på foraksel og 6-hjulsdrift. Fabrikken leverer 150-200 veihøvler årlig i Tyskland hvor HBM ifjor hadde 55% av det tyske veihøvelmarkedet.

 

Forsiden nå