I løpet av 12 minutter ble den 1000 tonn tunge jernbaneundergangen kjørt på plass. Se høyrekanten av betongkonstruksjonen.
I løpet av 12 minutter ble den 1000 tonn tunge jernbaneundergangen kjørt på plass. Se høyrekanten av betongkonstruksjonen. (Foto: Per Kollstad, Statens vegvesen)

Løftet 1000 tonn tung undergang

Noen dager etter at gravemaskinene startet arbeidet med å grave seg gjennom Dovrebanen ved Tretten stasjon, er jernbaneundergangen på Tretten flyttet på plass, mens Gjermundshaug Anlegg er ferd med skjule sporene etter monsterløftet av betongkolossen på 1000 tonn.

Søndag 23. oktober ble togtrafikken sperret på Dovrebanen nord for Eidsvoll. Jernbaneverket har brukt uken til å reparere flere omfattende skader på togtraseen etter pinseflommen. Samtidig har E6 Øyer-Tretten prosjektet i Statens vegvesen hatt bedre tid enn planlagt til å få jernbaneundergangen på plass. Før flomskadene skulle jobben med å grave plass til betongkonstruksjonen, kjøre den på plass og reetablere skinnegangen gjøres i løpet av om lag 58 timer. Nå har entreprenørene hatt noe bedre tid til å gjøre jobben.

1000 hk

God detaljplanlegging, et stort mannskap og mange maskiner gjorde det mulig å gjennomføre flytteoperasjonen av betong-undergangen raskt og smertefritt. Mandag ettermiddag startet Trondheims-firmaet de to motorene med til sammen 1000 hk som driver de to hydraulikkmaskinene. Monstermaskinen løftet betongkonstruksjonen 20-30 centimeter i et prøveløft, og parkerte den i høyden klar for den 31 meter lange kraftanstrengelsen.

144 hjul

Grytidlig tirsdag morgen var byggegropa ferdig utgravd og komprimert og transportmattene lagt ut. Igjen brummet dieselmotorene opp, før Kamag-operatøren snirklet monsterkjøretøyet med til sammen 144 hjul i gang. 12 minutter senere hadde den tilbakelagt de planlagte 31 meterne. Deretter ble betongkolossen satt ned på bakken med millimeterpresisjon av spesialløft-selskapet Sarens AS.

- En imponerende jobb, sier prosjektleder Per Kristian Bjerke i Statens vegvesen.

Flytteoperasjonen ved Tretten stasjon er trolig den første i sitt slag i Norge.

Lenger sør har Moelven limtre brukt jernbanestoppen til å få brudekket over jernbanen på Storhovearmen på plass. Dette arbeidet har også gått som planlagt.

- Vi ligger godt an til å åpne både Storhovearmen og nyveien forbi Tretten stasjon til sommeren, sier Bjerke.

 

Forsiden nå