motor og Allisons helautomatiske girkasse. På bildet er sjåfør Fredrik Gustafsson i arbeid.
motor og Allisons helautomatiske girkasse. På bildet er sjåfør Fredrik Gustafsson i arbeid. (Foto: Allison Transmission)

Lokaldistribusjon med Allison automatkasse

Allisons helautomatiske girkasser er overlegen til distribusjonskjøring ifølge Björn Segerberg, som er kjøretøyansvarlig i Rudenstams Parti AB og hans sjåfør Fredrik Gustafsson (bildet).

Rudenstams Parti AB er en familiebedrift som driver engroshandel innen frukt og grønt, og som kjøper lokalt dyrkede og importerte varer som distribueres til detaljhandelen i Småland, Östergötland og Västergötland i Sverige. Distribusjonen skjer med åtte egne Scania-lastebiler.

Et av de siste tilskuddene til bilparken er en Scania P250 DB 4x2 med Euro 6-motor og Allisons helautomatiske girkasse i 3000-serien.

- Best i bytrafikk

Ifølge Björn Segerberg, som er kjøretøyansvarlig i selskapet, er Allisons helautomatiske girkasser et selvsagt valg for bytrafikk.

- Fordi kundedistriktet omfatter både nærområdet Jönköping/Huskvarna og byer litt lenger unna selskapet i Huskvarna, velger vi konfigurasjon av distribusjonsbilene etter hvilken type kjøring de er beregnet for, sier Segerberg.

- Vi har bare gode erfaringer med Allison-kassen i vår gamle Scania, som har gått 450.000 km uten at vi noensinne har hatt problemer med girkassen, og det forventer vi heller ikke å få med den nye «Allison-lastebilen».

Fordommer om forbruk

Segerberg følger nøye opp blant annet kjørelengde og drivstofføkonomi på alle de åtte bilene:

- Hver måned kan jeg konstatere at den gamle fordommen om at automatkasser er tørstere enn andre, er helt feil, sier han i en pressemelding sendt ut av Allison Transmission.

Segerberg opplyser at den nye Scania-bilen med Allison-kasse hadde det laveste drivstofforbruket av alle, selv om den bare er kjørt i bytrafikk med mange flere start og stopp enn de andre lastebilene i selskapet. De andre bilene har enten manuelle eller automatiserte manuelle girkasser, såkalte AMT-er.

Allisons helautomatiske girkasser har Continuous Power Technology, som overfører mer kraft til drivhjulene «enn noen annen kraftoverføringsmetode», ifølge Allison.

- Overlegen i lave hastigheter

Sjåføren av den nye distribusjonsbilen heter Fredrik Gustafsson. Han har arbeidet hos Rudenstams Parti i seks år og hele tiden kjørt Allison-utstyrte lastebiler:

- Jeg har en følelse av at jeg gjør distribusjonsrundene betydelig raskere takket være Allison-kassen. Den er helt overlegen i bytrafikken når man skal inn i trange gater og inntil lasteramper der man ofte bare har noen centimeter å gå på, sier han, og fortsetter:

- I tillegg til at man raskt kommer i gang og akselererer uten å miste trekkraft under selve giringene, kan man ikke sammenligne manøvrerbarheten i lave hastigheter med andre girkasseløsninger, da du helt og holdent kan konsentrere deg om selve kjøringen.

Forsiden nå