motor og Allisons helautomatiske girkasse. På bildet er sjåfør Fredrik Gustafsson i arbeid.

Lokaldistribusjon med Allison automatkasse

Allisons helautomatiske girkasser er overlegen til distribusjonskjøring ifølge Björn Segerberg, som er kjøretøyansvarlig i Rudenstams Parti AB og hans sjåfør Fredrik Gustafsson (bildet).

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Rudenstams Parti AB er en familiebedrift som driver engroshandel innen frukt og grønt, og som kjøper lokalt dyrkede og importerte varer som distribueres til detaljhandelen i Småland, Östergötland og Västergötland i Sverige. Distribusjonen skjer med åtte egne Scania-lastebiler.

Et av de siste tilskuddene til bilparken er en Scania P250 DB 4x2 med Euro 6-motor og Allisons helautomatiske girkasse i 3000-serien.

- Best i bytrafikk

Ifølge Björn Segerberg, som er kjøretøyansvarlig i selskapet, er Allisons helautomatiske girkasser et selvsagt valg for bytrafikk.

- Fordi kundedistriktet omfatter både nærområdet Jönköping/Huskvarna og byer litt lenger unna selskapet i Huskvarna, velger vi konfigurasjon av distribusjonsbilene etter hvilken type kjøring de er beregnet for, sier Segerberg.

- Vi har bare gode erfaringer med Allison-kassen i vår gamle Scania, som har gått 450.000 km uten at vi noensinne har hatt problemer med girkassen, og det forventer vi heller ikke å få med den nye «Allison-lastebilen».

Fordommer om forbruk

Segerberg følger nøye opp blant annet kjørelengde og drivstofføkonomi på alle de åtte bilene:

- Hver måned kan jeg konstatere at den gamle fordommen om at automatkasser er tørstere enn andre, er helt feil, sier han i en pressemelding sendt ut av Allison Transmission.

Segerberg opplyser at den nye Scania-bilen med Allison-kasse hadde det laveste drivstofforbruket av alle, selv om den bare er kjørt i bytrafikk med mange flere start og stopp enn de andre lastebilene i selskapet. De andre bilene har enten manuelle eller automatiserte manuelle girkasser, såkalte AMT-er.

Allisons helautomatiske girkasser har Continuous Power Technology, som overfører mer kraft til drivhjulene «enn noen annen kraftoverføringsmetode», ifølge Allison.

- Overlegen i lave hastigheter

Sjåføren av den nye distribusjonsbilen heter Fredrik Gustafsson. Han har arbeidet hos Rudenstams Parti i seks år og hele tiden kjørt Allison-utstyrte lastebiler:

- Jeg har en følelse av at jeg gjør distribusjonsrundene betydelig raskere takket være Allison-kassen. Den er helt overlegen i bytrafikken når man skal inn i trange gater og inntil lasteramper der man ofte bare har noen centimeter å gå på, sier han, og fortsetter:

- I tillegg til at man raskt kommer i gang og akselererer uten å miste trekkraft under selve giringene, kan man ikke sammenligne manøvrerbarheten i lave hastigheter med andre girkasseløsninger, da du helt og holdent kan konsentrere deg om selve kjøringen.

Powered by Labrador CMS