Måtte dele 33 meter i to
DB Schenker skulle for første gang kjøre sitt 33 meter lange vogntog på offentlig vei mandag, men tekniske utfordringer ødela.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Under Transport & Logistikk på Norges Varemesse skal det såkalte DUO2-vogntoget stå utstilt. DB Schenker hadde i den anledning fått tillatelse til å kjøre ekvipasjen de rundt 15 kilometerne fra Alnabru til Lillestrøm ved lunsjtider mandag.
Men det gikk ikke helt etter planen.
- Vi måtte utsette på grunn av tekniske utfordringer. Så vi fikk ikke kjørt den opp i sin helhet slik vi ønsket. Den vil likevel bli utstilt på messen, sier markeds- og kommunikasjonssjef Nils Petter Buer til AT.no.
- Store fordeler
Til tross for mandagens lille tilbakeslag, håper DB Schenker at det om ikke lenge kan åpnes for testkjøring av 32 meter lange vogntog på norske veier.
- Vi har meget god erfaring med 25,25 meters vogntog gjennom flere år. 32 meters vogntog er allerede i bruk i Finland, og det har blitt testet i Sverige med svært gode resultater. Disse erfaringene vil vi ta med oss når vi nå introduserer denne typen vogntog i Norge, forklarer Nils Petter Buer i DB Schenker.
Vogntoget har en kapasitet på 80 tonn, og DB Schenker håper å kunne benytte DUO2 på E6/E18 på sentrale Østlandet og på tilførselsveier til aktuelle terminaler hvor det går betydelige godsmengder i dag, og senere også til Agder når E18 er ferdigbygget.
Dobbelt så mye som en semi
Schenker peker på at et vogntog med stå stor kapasitet er en god miljøløsning. Et 33 meters vogntog kan ta 27 prosent mer last enn et «vanlig» modulvogntog på 25,25 meter, og dobbelt så mye som en trekkbil med vanlig semitrailer. Det vil med andre ord kunne bety færre, men lengre vogntog på veien.
- Vi ønsker å etablere en testordning på utvalgte strekninger, for eksempel mellom Alnabru-Sandefjord/Skolmar eller Alnabru-Rudshøgda. Gjennom dette vil vi høste erfaringer med slike kjøretøy, og finne gode løsninger på eventuelle utfordringer i fremføringen, sier Buer.
En testordning innebærer dispensasjon fra gjeldende regelverk når det gjelder vektfordeling og lengde på kjøretøyene.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll