Mercedes-Benz Arocs med innkoblingsbar hydraulisk forhjulsdrift kan leveres på 4x2, 6x2 og 6x4.
Mercedes-Benz Arocs med innkoblingsbar hydraulisk forhjulsdrift kan leveres på 4x2, 6x2 og 6x4.

Mercedes-Benz med hydraulisk forhjulsdrift

STUTTGART (AT.no): Mercedes-Benz er definitivt ikke først med hydraulisk forhjulsdrift, men nå er den på plass og kanskje den beste på markedet.

MAN var først ute med løsningen som var patentbeskyttet en periode. Deretter kom Renault og Volvo uten å gjøre noe særlig nummer ut av det. Nå er turen altså kommet til Mercedes-Benz. Alle benytter en teknologi utviklet av franske Poclain, men med sine egne tilpasninger og programvare.

Hos Mercedes-Benz kommer løsningen på anleggsbilen Arocs med akselkonfigurasjonene 4x2, 6 x2 og 6x4 med luftfjæring bak. Videre må bilene være   utstyrt med motorer fra motorseriene OM470 eller OM471 (326 til 510 hk) og PowerShift3 automatisert girkasse med 12 eller 16 trinn. Noen kunne sikkert ønske seg hydraulisk forhjudrift også på fireakslede biler og i kombinasjon. Med større motorer, men Mercedes-Benz er noe tilbakeholden når det gjelder å svare på et slikt spørsmål.

Forhjulsdriften kobles enkelt inn med en bryter på dashbordet. Først innkoblet sørger automatikken for at det blir overført akkurat den kraften som er nødvendig til forhjulene opp til 25 km/t.

Prøvekjøringen i Tyskland 19. mai ga et overbevisende inntrykk, og dette kan du lese mer om i Anlegg&Transport nr. 5

Forsiden nå