Hatz har kjøpt en rekke anleggsmaskiner, som denne hjullasteren fra Weidemann, og erstattet eksisterende motor med sin egen, nye 4H50TIC. Her studerer markedsdirektør Ulrich Weh resultatet.
Hatz har kjøpt en rekke anleggsmaskiner, som denne hjullasteren fra Weidemann, og erstattet eksisterende motor med sin egen, nye 4H50TIC. Her studerer markedsdirektør Ulrich Weh resultatet.

«Motormassakre» i Tyskland

RUHSDORF (AT.no): Det første kjøperen av denne hjullasteren gjorde etter at handelen var i boks, var å kaste ut den splitter nye motoren.

Det er motorfabrikken Hatz i Ruhsdorf som kjøper anleggsmaskiner og vraker motoren som sitter i.

- Vi vraker dem ikke i betydning at vi ødelegger dem. Vi må jo titte litt på konkurrentens løsninger, når vi først har motorene deres hos oss, sier markedsdirektør Ulrich Weh i Hatz til AT.no.

Weh og kollegaene hans har akkurat demontert en 3-sylindret Perkins fra selskapets nyinnkjøpte Weidemann hjullaster, og erstattet den med en Hatz' nye flaggskip 4H50TIC. Nå skal tyskernes nye motorer testet «på ordentlig».

Kjent for minimotorer

Hatz er en av verdens mest kjente produsenter av luftkjølte minidieselmotorer til små aggregater, lifter, kompaktorer og annet mindre utstyr. De små 1-sylindrede motorene er kjent for å være vibrasjonsfrie, stillegående og slitesterke.

Til tross for de litt "gammeldagse" trekkene tilfredsstiller 4H50TIC både Steg IIIB og Tier 4 final uten bruk av partikkelfilter.
Til tross for de litt "gammeldagse" trekkene tilfredsstiller 4H50TIC både Steg IIIB og Tier 4 final uten bruk av partikkelfilter.

Nå skal Hatz ut i «den store verden», og snart settes en helt ny, "stor", vannkjølt 4-sylindret 2-liter i produksjon. Men først skal prototypene altså testes - både på testbenker og i anleggsmaskiner i arbeid.

Betegnelsen på den nye motoren er 4H50TIC og for noen dager siden ble den lansert for AT.no og resten av verdenspressen på Hatz-fabrikken i Ruhsdorf.

Den nye, moderne 2-literen er kompakt i særklasse og veier bare 173 kilo. Det er 90 kilo mindre enn nummer to i klassen. Den har underliggende kamaksel for å bli lav, og for å bidra til liten intern friksjon. I tillegg har motoren bare to ventiler pr. sylinder. Også dette er gjort for å minimere friksjon og slitasje.

- Som følge av dette får 4H50TIC en serviceintervall på 500 timer. Det normale er 250 timer, påpeker Weh.

Motoren er drivstoffgjerrig og bruker 210 g/kWh under topp forhold. Motoren yter maks. 75,3 hk ved 2600 o/min og genererer et maks. dreiemoment på 240 Nm ved 1600 o/min. Maks. turtall uten belastning er 3300 o/min; tomgangsturtallet er 900 o/min.

Omfattende testing

Hatz er nå i full gang med å teste den nye motoren nøye.

- Noen kjøres på testbenker, andre går i normalt arbeid i anleggsmaskiner vi har kjøpt inn og byttet motorer på. Til sammen har vi 50 motorer over hele verden som skal gå 5000 timer hver, sier Weh.

Hatz ser for seg kompaktlastere, trucker og små dumpere som aktuelle maskiner for den nye 4H50TIC.

 

 

 

 

Forsiden nå