«Motormassakre» i Tyskland
RUHSDORF (AT.no): Det første kjøperen av denne hjullasteren gjorde etter at handelen var i boks, var å kaste ut den splitter nye motoren.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Det er motorfabrikken Hatz i Ruhsdorf som kjøper anleggsmaskiner og vraker motoren som sitter i.
- Vi vraker dem ikke i betydning at vi ødelegger dem. Vi må jo titte litt på konkurrentens løsninger, når vi først har motorene deres hos oss, sier markedsdirektør Ulrich Weh i Hatz til AT.no.
Weh og kollegaene hans har akkurat demontert en 3-sylindret Perkins fra selskapets nyinnkjøpte Weidemann hjullaster, og erstattet den med en Hatz' nye flaggskip 4H50TIC. Nå skal tyskernes nye motorer testet «på ordentlig».
Kjent for minimotorer
Hatz er en av verdens mest kjente produsenter av luftkjølte minidieselmotorer til små aggregater, lifter, kompaktorer og annet mindre utstyr. De små 1-sylindrede motorene er kjent for å være vibrasjonsfrie, stillegående og slitesterke.
Nå skal Hatz ut i «den store verden», og snart settes en helt ny, "stor", vannkjølt 4-sylindret 2-liter i produksjon. Men først skal prototypene altså testes - både på testbenker og i anleggsmaskiner i arbeid.
Betegnelsen på den nye motoren er 4H50TIC og for noen dager siden ble den lansert for AT.no og resten av verdenspressen på Hatz-fabrikken i Ruhsdorf.
Den nye, moderne 2-literen er kompakt i særklasse og veier bare 173 kilo. Det er 90 kilo mindre enn nummer to i klassen. Den har underliggende kamaksel for å bli lav, og for å bidra til liten intern friksjon. I tillegg har motoren bare to ventiler pr. sylinder. Også dette er gjort for å minimere friksjon og slitasje.
- Som følge av dette får 4H50TIC en serviceintervall på 500 timer. Det normale er 250 timer, påpeker Weh.
Motoren er drivstoffgjerrig og bruker 210 g/kWh under topp forhold. Motoren yter maks. 75,3 hk ved 2600 o/min og genererer et maks. dreiemoment på 240 Nm ved 1600 o/min. Maks. turtall uten belastning er 3300 o/min; tomgangsturtallet er 900 o/min.
Omfattende testing
Hatz er nå i full gang med å teste den nye motoren nøye.
- Noen kjøres på testbenker, andre går i normalt arbeid i anleggsmaskiner vi har kjøpt inn og byttet motorer på. Til sammen har vi 50 motorer over hele verden som skal gå 5000 timer hver, sier Weh.
Hatz ser for seg kompaktlastere, trucker og små dumpere som aktuelle maskiner for den nye 4H50TIC.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll