Slik forestiller LMG Marin at en flytebro over Halsfjorden kan se ut.
Slik forestiller LMG Marin at en flytebro over Halsfjorden kan se ut.

Nesten en milliard billigere

Med flytebru over Halsafjorden kan forbindelsen bli fergefri for en mye lavere pris enn tidligere antatt.

E39 skal bli fergefri, men det koster.

Terramar - som kvalitetssikret Statens vegvesens utredning om fergefri E39 - kom til at tunnel over Halsafjorden ville koste 4,3 milliarder, hengebru 8,55 milliarder og flytebru i ytre Halsafjord 10,3 milliarder.

Men nå har LMG Marin i Bergen regnet på det, og de mener at den flytebru kan bygges for så lite som 2,2 milliarder kroner, skriver Tidens Krav

Med tilførselsveier litt over en milliard kroner, vil totalkostnaden kunne komme på 3,5 milliarder, tror Kristin Sørheim, styreleder i Halsafjordsambandet, selskapet som er etablert for å jobbe med fergefri kryssing av Halsafjorden.

Flytebrua som LMG Marin har skissert over Halsafjorden, blir 2.180 meter lang. Den vil midtfjords ha et 400 meter bredt seilingsløp med 40 meter opp til veibanen og 20 meters seilingsdybde. 

Forsiden nå