Sandviks gruvetruck TH663 har fått ny motor, og vil nok med Björn Rosengren ved roret fortsatt bli produsert i Åbo.
Sandviks gruvetruck TH663 har fått ny motor, og vil nok med Björn Rosengren ved roret fortsatt bli produsert i Åbo. (Foto: Sandvik)

Ny 16-liter i gruvetruck

En av Volvo-konsernets mange nyheter på Bauma var Volvo Pentas nye 16-litersmotor, TAD1643VE-B. Motoren har allerede fått plass i Sandviks underjordtruck TH663.

Bakgrunnen er samarbeidet mellom Volvo og Sandvik. Målet har vært å erstatte 19-liters motoren som har sittet i gruvetrucken.

- Volvos 16-liter har fått et riktig hestekrafts- og et teknologisk nivå for vår gruvetruck. Valget var derfor enkelt, sier produktsjef Mark Ryan som har ansvaret for Sandviks lastemaskiner og gruvetrucker.

Kompakt og kostnadseffektiv

Den nye 16-literen er kompakt, kostnadseffektiv og er beregnet på off-road maskiner. Motoren er vannkjølt, har nye injektorer som gir bedre forbrenning, redusert drivstofforbruk og lavere driftskostnader.

Volvo Penta laserte sin nye 16-litersmotor TAD1643VE-B på Bauma, og den har allerede erstattet en 19-liter i Sandviks gruvetruck TH663.
Volvo Penta laserte sin nye 16-litersmotor TAD1643VE-B på Bauma, og den har allerede erstattet en 19-liter i Sandviks gruvetruck TH663.

Dreiemomentet er økt, og motoren dekker et bredere turtallsspekter enn tidligere. Den utvikler 565 kW (768 hk) v/1900 o/min, noe som ifølge Volvo setter den ytelsesmessig på topp i klassen.

Drift i Australia

Etter grundige tester blir den nye underjordstrucken TH663 med Volvo-motoren satt i drift i hardmetall-gruver i Australia. Den blir også tilgjengelig i andre internasjonale regioner, heter det.

Motoren er godkjent for US-standarden Tier 2, opplyses det.

Forsiden nå