Ny sjef for Nordens lengste

Ny sjef for Nordens lengste

Anne Kathrine Kalager er ny prosjektleder for for Follobanens lange tunnel.

 

Kalager har jobbet med Follobaneprosjektet siden 2007, og tar nå over som prosjektleder.

- Dette er et prosjekt jeg har brent for lenge, sier Kalager til Jernbaneverkets egne nettsider.

Snart signering

Anne Kathrine Kalager leder et team med tunnelekspertise og har Thor Stenersen som assisterende prosjektleder og fast stedfortreder. Teamet skal, i tillegg til å følge opp viktig forberedende arbeid på Åsland, fortsette prosessen frem til en kontraktsignering med den entreprenøren eller den sammenslutning som vinner oppdraget med å drive hovedtunnelen.

Les også: Fyrte av den første Follobane-salven

Senere skal Follobaneprosjektet som byggherre følge opp totalentreprenørens arbeid.

Mesteparten av den 22 km lange strekningen mellom Oslo og Ski skal gå i tunnel.
Mesteparten av den 22 km lange strekningen mellom Oslo og Ski skal gå i tunnel.

- Om kort tid får vi inn tilbud på flere av de store entreprisene våre. Det blir spennende å se hvordan markedet responderer på de valgene vi har gjort underveis og den kontraktstrategien vi har lagt opp. Når det gjelder tunnelentreprisene, arbeidet vi i et par år med analyser og utredninger for å dokumentere at det var riktig for Jernbaneverket å gå nye veier når det gjelder valg av tunnelkonsept. I stedet for å velge ett stort dobbeltsporet løp, slik vi har hatt tradisjon for, skal vi legge Follobanens to spor i to separate tunnelløp. Jeg er overbevist om at det var et fremtidsrettet valg som ble gjort, understreker Kalager.

Forberedende arbeider: AF Gruppen valgt

Norges største

Follobanen er Norges største samferdselsprosjekt i nyere tid, og innbefatter 22 km nytt dobbeltspor fra Oslo S til Ski i Akershus. I prosjektet ligger bygging av nye Ski stasjon, omfattende arbeid på Oslo S, nødvendig omlegging av spor til Østfoldbanen inn mot Oslo S og mellom tunnelen og nye Ski stasjon.

Hoveddelen av prosjektet er Norges lengste jernbanetunnel på 20 km med to atskilte tunnelløp. Tunnelen skal i hovedsak drives med fire tunnelboremaskiner (TBM), som alle skal starte på Åsland syd for Oslo.

Se video: Kjør Follobanen allerede nå

Planen er at Follobanen skal stå ferdig i slutten av 2021.

For tiden drives forberedende arbeider ved Åsland, samt driving av to atkomsttunneler. Ved enden av atkomsttunnelene skal det bygges en stor fjellhall der TBM-ene skal monteres og starte sin ferd. 

Forsiden nå