Forfatterne av Den norske Veteranlastebilboka i et riktig miljø med en Volvo rundsnute fra 40-tallet, lastebilhistoriker Morten Vatland (til venstre) og journalist Svein-Ove Arnesen.
Forfatterne av Den norske Veteranlastebilboka i et riktig miljø med en Volvo rundsnute fra 40-tallet, lastebilhistoriker Morten Vatland (til venstre) og journalist Svein-Ove Arnesen.

Ny veteranlastebilbok

Veteranlastebiler fenger mange innen transportbransjen, og det kommer nok Den norske Veteranlastebilboka til å gjøre også. Den foreligger rykende fersk i disse dager.

Den nye boka er et eksempel på at tilfeldigheter på riktig sted og riktig tidspunkt kan gi gode og interessante resultater. Journalist Svein-Ove Arnesen i nettstedet Tungt.no/tidsskriftet Transportmagasinet gjorde ifjor et intervju med lastebilhistoriker Morten Vatland.

Den såkalte kjemien stemte åpenbart, for de har paret sine interesser og ferdigheter og stiftet Transportforlaget AS. Første produkt derfra er Den norske Veteranlastebilboka.

300 lastebilhistorier

Dette er ikke noe oppslagsverk om norske veteranlastebiler, noe også forfatterne slår fast i forordet. Dessuten finnes Norsk Lastebilleksikon fra før, i to bind til og med, ført i pennen av en annen lastebilhistoriker, Asbjørn Rolseth.

Den nye veteranlastebilboka er først og fremst en nostalgisk reise gjennom mer enn 300 lastebilhistorier som tar oss med til hvem som eide bilene, hvor de kjørte og hvordan bilene endte sine liv.

Blant annet kan man lese om en rekke kjente transportører og hvilke biler som ble starten på mange av våre mest kjente transportselskap.

God kombinasjon

Det er først og fremst Vatland som er historikeren og Arnesen som er skribenten.

Førstnevnte har tatt bilder og samlet på lastebilhistorier nesten siden han begynte å gå. Kollega Arnesen er drivende god på tastaturet og har i tillegg en lun og underfundig måte å ordlegge seg på. En slik kombinasjon blir det god lesing av. Dessuten noen historier som bare de av oss med grå manke husker. For eksempel den om at mange som tidligere hadde kjørt Scania 140, kunne kjøre lange strekk på niende giret i en ny 141 uten å huske at de hadde et gir til.

De var ikke vant til det lave turtallet og kjørte av gammel vane etter motorlyden.

Helt uten å vite det har også undertegnede bidratt i Den norske Veteranlastebilboka med et PR-stunt for MAN-karavanen i 1991, den gangen MAN 26.502 var kongen på haugen med Europas sterkeste lastebilmotor på hele 500 hk.

Forsiden nå