Selv i en dumperbil klarte vår mann å redusere drivstofforbruket med 9%.

Store kostnader å spare

Transportøkonomi sto i fokus da MAN trommet sammen skandinavisk fagpresse på Norsk Trafikksenter nylig. Med økende konkurranse og svekkede marginer er det all grunn til å se nærmere på det besparingspotensial som finnes.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Drivstoffkostnadene utgjør nærmere 30 prosent av et nyttekjøretøys totale driftskostnader. Her er det mulig å spare så det monner. MAN tilbyr økonomikurs for sjåfører under betegnelsen MAN ProfiDrive. Kurset er relativt omfattende når det gjelder å bevisstgjøre sjåfører og bileiere på alle innsparingsmuligheter. Det var kortversjonen vår medarbeider fikk være med på. Resultatene maner til ettertanke.

Resultatene

Når det gjelder selve den praktiske kjøredelen, er slike økonomikurs ganske likt oppbygd. Først kjører kandidaten slik hun eller han pleier å gjøre. Deretter er det en teoretisk gjennomgang av prinsippene for økonomikjøring, og så er det ny kjøring på samme rute mens instruktøren gir tips om forbedringer i kjøremåten. I vårt tilfelle var kjøretøyet en MAN TGS 26.540 dumperbil lastet til totalvekt på 26 tonn. På en variert kjørerute med mange utfordringer ga første runde et gjennomsnittlig drivstofforbruk på 4,4 liter pr. 10 km. Etter 2. runde viste måleinstrumentet et snittforbruk på 4,0 liter, altså en nedgang på ca. 9%. På kjøring nummer to brukte vi ett minutt lenger tid enn første gang. Men her må vi regne inn at bestemor i Golfen foran ble så opptatt av lastebilen som kom bak at hun brukte opp unødige to minutter da hun skulle kjøre ut i veikrysset.

Hva betyr en drivstoffbesparelse på 9%? La oss ta et vogntog i langtransport, årlig kjørelengde 150.000 km og et snittforbruk på 4,0 liter pr. 10 km. Hvis man med dette som utgangspunkt klarer å spare 9% drivstoff, betyr det at forbruket reduseres med 5400 liter på ett år. Med en drivstoffpris på anslagsvis 10 kroner literen eksklusivt moms, har vi altså spart 54.000 kroner - på en bil!

Men det stopper ikke her. - Vi regner gjerne med at en krone i spart drivstofforbruk innebærer at man sparer ytterligere en krone på grunn av mindre slitasje, samt reduserte kostnader til vedlikehold og reparasjoner, sier Jan Torset, som hadde den teoretiske delen i kortversjonen av ProfiDrive. Det er grunn til å stille spørsmål om bileieren egentlig har råd til å la være å sende sjåførene sine på kurs i økonomikjøring.

Det stopper ikke med sjåføren. Riktige dekk med riktig lufttrykk, riktig innstilt takspoiler, luftfilter som ikke er tett, riktig justert drivstoffinnsprøyting, godt fastsurret kapell, samt at man lar være å montere unødige ekstralys er også faktorerer som er med på å holde drivstofforbruket nede.

 

 

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS