Nye Volvo FL kan leveres i en særlig vektgunstig 12-tonnsutførelse.
Nye Volvo FL kan leveres i en særlig vektgunstig 12-tonnsutførelse.

Ny Volvo FL og FE

Under anleggsutstillingen Bauma i april innrømmet Volvo-ledelsen noe hemmelighetsfullt at nye FL og FE snart ville bli lansert. Det skulle gå under en måned.

Det var ventet at Volvo ville komme med oppdateringer av sine to letteste lastebilserier i nær fremtid. Akkurat som alle andre produsenter må Volvo endre motorer og førerhus for å tilfredsstille de kommende Euro 6-kravene. Dessuten lanserer søsterselskapet Renault Trucks et nytt, komplett lastebilprogram 11. juni, og det ville nærmest være utenkelig at de to selskapene ikke skulle samarbeide om utviklingsarbeidet. Volvo har imidlertid ønsket å vise sine nyheter først.

Motorer

I pressemeldingen fra Volvo heter det at motorene er egenutviklede, men det sies ikke noe om de skal produseres av Volvo eller Renault. Det er imidlertid ingen tvil om at begge merkene skal benytte det nye motorprogrammet, men det kan godt hende at det blir litt forskjell på effektene. Det er snakk om firesylindrede motorer på 5,1 liter og sekssylindrede på 7,7 liter. I Volvo-utførelse kommer den firesylindrede varianten med effekter på 210 og 240 hk (800 og 900 Nm), mens den sekssylindrede skal leveres med effekter på 250, 280 og 320 hk (950, 1050 og 1200 Nm). Den firesylindrede blir naturlig nok bare levert i FL-serien som får vektvarianter ned til 12 tonn.

Det er snakk om velkjent Euro 6-teknologi, altså variabel turbogeometri, kjølt eksosresirkulering (EGR), SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) og partikkelfilter. Vi merker oss spesielt kjølt EGR, ettersom Volvos tunge motorer har EGR uten kjøling.

Automatisert giring

Automatisert giring har i realiteten «alle», men denne løsningen har ikke vært tilgjengelig i FE-serien. Nye FE kan imidlertid leveres med I-Shift tilpasse distribusjonskjøring. FL-serien kan som tidligere leveres med automatisert I-Sync, men den skal være videreutviklet. Både FL og FE kan selvsagt også leveres med manuelle girkasser. Ellers forteller pressemeldingen at elektronisk stabilitetsprogram, ESP, er standard i både FL og FE.

Ny design

Førerhusene er ikke nye, men i likhet med nye FM og FMX har de fått en design som harmonerer godt med den tunge FH-serien. Volvo-logoen er nå flyttet opp på et stort sort felt under frontruten, mens grillen ruver mer og har større åpninger for kjøleluft, en nødvendighet med Euro 6-motor. Nye frontlykter og kjørelys understreker slektskapet til de større Volvo-modellene. Lysene er integrert i den nye støtfangeren som er tredelt med hjørnepaneler i stål. Distribusjonsbiler må ofte frem på trange steder, og støtfangerhjørnene er utsatt. I stål tåler de mer, og tredelingen gjør det enklere og rimeligere å skifte ut seksjonene.

12-tonner

Det er åpenbart at Volvo ønsker å satse sterkere på den letteste delen av programmet. Med firesylindret motor blir vekten lavere. Mindre hjul gjør dessuten at førerhuset er monter fem centimeter lavere og gir dermed enda mer bekvemt innsteg.

- Den nye 12-tonnsmodellen er en skarp konkurrent i det største middels tunge segmentet. Lastebilen er lettere, lavere og mer konkurransedyktig priset enn den nåværende modellen. Den øker kundenes produktivitet og effektivitet samtidig som den tilbyr sjåføren bedre arbeidsforhold, sier Tobias Bergman, produktsjef for distribusjons- og avfallshåndteringsegmentet i Volvo Trucks

Effektiv service

Glimt fra førerplassen i nye Volvo FL. FE har stort sett samme interiøret.
Glimt fra førerplassen i nye Volvo FL. FE har stort sett samme interiøret.

Med nye Volvo FE og Volvo FL tilbyr Volvo Trucks et utvidet servicetilbud. Det høyeste nivået, Gold-kontrakt, omfatter service, reparasjoner og høyest mulig driftstid. Med denne kontrakten kan lastebilen kobles til fjernservice. Volvo-verkstedet kan følge med på kjøretøybruk og overvåke slitasjen på enkeltkomponenter. Målet er å sikre at det utføres service på lastebilen bare når det er nødvendig, og vedlikehold kan planlegges gjennomført når kjøretøyet ikke er i bruk.

 

Forsiden nå