VW T6 ble avduket med brask og bram i Amsterdam.
Jarle Johnsen, produktsjef for Transporter hos Harald A. Møller var på plass i Amsterdam. (Foto: Torbjørn Eriksen)

Nye Transporter lansert

AMSTERDAM/OSLO (AT.no): I hjembyen til mannen som tegnet den første Transporteren, ble sjette generasjon VW Transporter lansert onsdag kveld.

Tirsdag kveld ble 6. generasjon VW Transporter presentert i Amsterdam. T5 solgte totalt to millioner eksemplarer, før nå T6 tar over. Totalt er det solgt 12 millioner eksemplarer av T-serien i løpet av de 65 årene den har eksistert.

Se bildekarusell av Transporter-historien her.

T6 er en bil som kort fortalt har bilen fått et nytt front- og hekkparti, nye TDI- og TSI-motorer med lavere dieselforbruk og start/stopp funksjon som standard.

Se bilder av både interiør og eksteriør i bildekarusellen øverst.

Mye utstyr

Under skallet finner vi også en rekke nye førerassistansesystemer som:

  • Front assist, som registrerer kritiske situasjoner foran bilen og hjelper føreren med å stoppe i tide.
  • Bynødbrems, et system som automatisk kan bremse ned bilen i hastigheter under 30 km/t.
  • Automatisk stopp etter kollisjon, systemet bremser ned bilen til stillestående etter at den første kollisjonen er et faktum, dette for å forhindre at en fører som eksempelvis er slått i svime skal fortsette og potensielt utsette andre og seg selv for ytterligere skader.
  • Adaptiv cruice kontroll
  • Lysassistanse, skrur automatisk av på fjernlyset
  • Oppvarmet frontrute
  • Føreroppmerksomhets assistent, følger med på om føreren er i ferd med å sovne og varsler om at det er på tide med en pause.
  • DVE, digital stemmeforsterker
  • Led skiltbelysning
  • Led hovedlys og baklys
  • Ryggekamera
  • Bakke assistent, holder jevn fart ned en bakke uten at føreren trenger å bremse.
  • Tilhengerstabilisator

Nyttelasten er økt litt her og der, og VW har også satt ergonomien i førersetet. Radioen har en 5,3" skjerm med multimediafunksjonalitet i tillegg til navigasjon.

Nye motorer

T6 har helt nye TDI-motorer som er spesielt utviklet for de tøffe kravene til nyttekjøretøy. Dieselmotorene har et slagvolum på 1968 cm³, og leverer 102 HK, 150 HK eller 204 HK.  Alternativet er en bensinmotor, som også er på to liter og yter enten 150 eller 204 hestekrefter.

Alle motorene har start/stopp-system som standard, er mer drivstofføkonomiske enn tidligere og de tilfredsstiller kravet til EU6.

Hjembyen til Ben Pon

Ben Pon het mannen som tegnet de aller første skissene av VW Transporter etter en idé han fikk under en rundtur i VW-fabrikken. 

Pon er bedre kjent i Norge som importør av anleggsmaskiner fra Caterpillar-maskiner, men selskapet er den eldste importøren av VW og var den første forhandleren utenfor Tyskland. Det er derfor for å ære Ben Pon at lanseringen av 6. generasjon ble lagt til nettopp Amsterdam.

Til Norge i september

Den norske importøren legger opp til en ny sikkerhetsstandard med både multikollisjonsbrems, frontassist og citynødbrems, kan Jarle Johnsen, produktsjef for Transporter hos Harald A. Møller, fortelle.

Nye T6 skal lanseres i Norge i begynnelsen av september men forhåndssalget starter i løpet av mai.

- T-serien har vært en like stor suksess i Norge som i resten av verden, og vi har derfor høye forventninger til den sjette generasjonen. Dette er en bil som er bedre enn forgjengeren på alle måter, samtidig som man lett kjenner igjen designet fra tidligere. I tillegg setter den en ny standard for sikkerhet i sitt segment, sier Håkon R. Fergestad, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge.

Forsiden nå