
Så mye vei får vi for pengene
Ikke rare greiene, mener Opplysningskontoret for veitrafikken.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Bevilgningene til samferdsel ble økt i forslaget til statsbudsjett som regjeringen la fram mandag, men Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) har sett nærmere på tallene, og det er kanskje ikke så mye å rope hurra for.
- Regjeringens budsjettforslag gir 15 km ny motorvei og 1 km nytt kollektivfelt samtidig som bilistene betaler mer bompenger enn noensinne. Og veiforfallet vil fortsette å øke, sier Vilrid Femoen i OFV.
I forslaget til Statsbudsjettet går det frem hva som planlegges bygget for 2013.

24 km vei får gul midtstripe, 15 km ny motorvei blir åpnet, 19 km midtrekkverk på to- og trefeltsveier, 12 km forsterket midtoppmerking, 1 km nytt kollektivfelt og 54 km ny gang og sykkelvei.
I Statens vegvesens handlingsprogram for 2010-2013 påpekes det at kostnadene til vedlikehold har økt så mye at planrammene ikke er tilstrekkelig til å stanse økningen i forfallet.
Regjeringen viderefører satsingen til tross for at de vet at rammen øker forfallet.
- Bevilgningene til vedlikehold for 2013 er totalt på samme nivå som for 2012. Det er uakseptabelt at forfallet av veidekker, bruer og tunneler fortsetter å øke også i 2013, sier Femoen.
I budsjettforslaget er for foreslått en kraftig økning i bompengefinansiert utbygging av riks- og fylkesveinettet. For 2013 ventes det at om lag 9,25 mrd kroner skal komme fra bompengeselskapene. Bompenger overoppfylles i Nasjonal transportplan og utgjør 112,4 prosent av det som er lagt til grunn i handlingsprogrammet. I tillegg betales det bompenger til fylkesveinettet, 5 mrd i år og 4,2 mrd i 2013. Totalt er prognosen for bompenger rekordhøye 12,5 mrd i 2012 og 13,85 mrd i 2013.
- Bilistene overoppfyller bompengebidraget. Det er ventet at bilistene betaler rekordhøye 14 mrd neste år til riks- og fylkesvei. Da bør vi forvente mer enn 15 km ny motorvei, sier Femoen.