Fuso Canter i 8,55-tonnsutførelse.

Portugisisk nyttelast-vinner

Under "Canter Euro VI Driving Experience" har AT.no vært en av de første til å stifte bekjentskap med Fuso Canter i Euro VI-utførelse. En av nyhetene er Canter 9C18, en 8,55-tonner som har en nyttelast på opptil 6 tonn. Normalt må man opp i 10-tonnsklassen for å finne samme lasteevne.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Skal man ha størst mulig nyttelast i forhold til totalvekt og pris er det vanskelig å komme utenom Fuso Canter som hører inn under paraplyen til verdens største nyttekjøretøyprodusent, Daimler. Med 140.000 produserte lastebiler i 2013 er Fuso det største nyttekjøretøy-merket i Daimler-konsernet. Man merker ikke så mye til det her hjemme hvor Fuso Canter først og fremst er et supplement til Atego-serien fra ett for oss betydelig mer kjent Daimler-merke, Mercedes-Benz.

Flere nyvinninger

8,55 tonneren er bare en av nyhetene i Fuso Canter i Euro VI-utførelse. De andre nyhetene er mer under skallet. 3-litersmotorene fra FPT (Fiat Power Train) har de samme effektene som før, men i Euro VI-utførelse (gjelder modellprogrammet over 6 tonn) har de fått en ny common rail drivstoffinnsprøytning med et innsprøytningsrykk på opptil 2000 bar. Dette i kombinasjon med lavviskositets motorolje, raskere bakakselutvekslinger og lettrullende dekk gjør at drivstoff-forbruket er noen prosent lavere enn i Euro V-utførelsen. Ytterligere en nyhet er at Canter nå kan leveres med stykkgodsplan og tipp-plan direkte fra fabrikk.

Også 4x4-modellene har fått en kjærkommen nyhet, nemlig fordelergirkasse med høy og lav utveksling. Med lav utveksling er terrengegenskapene enda bedre enn tidligere.

I mars-utgaven av Anlegg&Transport leser du mer om vår prøvekjøring av Fuso Canter Euro VI og besøk på den portugisiske fabrikken som produserer Canter for det europeiske marked.

Powered by Labrador CMS