PÅ VEI: Øyvind Melby (t.v.), Trond Erik Melby og Yngve Johansen har lagt ned mange timer på denne Brøyt X20’en. Etter sommeren startet monteringen av maskinen.
PÅ VEI: Øyvind Melby (t.v.), Trond Erik Melby og Yngve Johansen har lagt ned mange timer på denne Brøyt X20’en. Etter sommeren startet monteringen av maskinen. (Foto: Espen Braata)

Pusser opp Brøyt X20

I et stort verksted på Fering, helt nord på Romerike, er en Brøyt X20 plukket ned i biter, restaurert og skal bli satt sammen i igjen.

ENKELT: I følge Yngve Johansen er det enkelt å skru på de gamle Brøytene. Foto: Espen Braata
RUST: Rusta som var i gulvet, er erstattet med nye stålplater. Foto: Espen Braata
KAFFE: Pauserommet i enden av verkstedet fungerer både som kantine og tankegrotte for Trond Erik Melby, Øyvind Melby og Yngve Johansen. Foto: Espen Braata
TRUKKET OPP: Også setet til X20-en er trukket opp på nytt. Foto: Espen Braata
64-MODELL: Ole Martin Almelid fikk først tak i denne Brøyt X2B-maskinen før det dukket opp en til som er i bedre stand. Foto: Espen Braata
NESTE: Hvis de rekker det, skal også denne beltemaskinen med delt bom pusses opp før jubileet neste sommer. Foto: Espen Braata

Den skal være klar når Ole Martin Almeli skal feire 40-årsjubileum som entreprenør neste sommer.

Det er tre ildsjeler som har gjort oppussingsjobben på gravemaskinen fra 1978. Øyvind Melby (69) og Yngve Johansen (70) har begge jobbet hos Ole Martin Almeli i mange år og pensjonerte seg egentlig for en liten tid siden. Den opprinnelige planen var at oppussingen av Brøyt-en skulle være deres lille pensjonistprosjekt. Med seg på laget fikk de også Øyvinds sønn Trond Erik (45) som også jobber i samme firma.

Ryddet

Verkstedet de holder på i, er det første Ole Martin Almeli hadde, men de senere årene har det kun vært brukt som lager. Derfor var det en opprydding og oppussingsjobb som måtte gjøres der før det skulle noen gravemaskin inn på gulvet.

Brøyten de skulle begynne på, ble kjøpt i fjor høst. Akkurat det eksemplaret har vært i Ole Martin Almelis eie tidligere.

Mye jobb

- Vi trodde dette skulle være ganske fort gjort da vi begynte på maskinen. Planen var egentlig ikke å gjøre jobben så grundig som den ble, sier Yngve Johansen.

Litt av utfordringen ble også at den planlagte pensjonisttilværelsen ble kortere enn planlagt. For til påske var begge de to pensjonistene tilbake bak spakene i hver sin gravemaskin. Dermed ble Brøyt-oppussingen et kvelds- og helgeprosjekt igjen.

Sandblåst

Alle deler er tatt av, sandblåst og lakkert. Også alle slanger til hydraulikken og pakninger i sylindrene er byttet. Det eneste de ikke har rørt, er motoren som er tålelig bra. Planen er at i løpet av høsten skal maskinen bli satt sammen igjen.

- Det har vært forholdsvis lett å få kjøpt de fleste av delene vi har hatt behov for så langt, sier Øyvind Melby.

Det eneste de manglet til maskinen da AT.no var på besøk, var bremsebånd og bremsesko.

For å få maskinen så god som ny har de også fått trukket opp igjen setet, og også trekkene innvendig i hytta blir nye.

Mange timer

Da de gikk løs på prosjektet, prøvde de å notere hvor mange timer som gikk med. Etter rundt 300 timer ga de opp det prosjektet. Før de var i gang med å sette i sammen X20-en igjen, tipper de at det har gått med rundt 1000 arbeidstimer.

Når gravemaskinen er ferdig, er det bare å brette opp ermene igjen. For da skal de i gang med restaureringen av en Scania 111. Den skal de bruke til å trekke Brøyt-en. Og de har også en Eie-boggi som skal gås over. Det var understellet som ble brukt til å transportere Brøyt beltemaskiner.

Og Scania-en har naturligvis hull i kassa som bolten som tres opp i skuffa på graveren, passer i.

Erfaring

Begge de to «hovedoppusserne» har lang fartstid i anleggsbransjen, og begge har kjørt Brøyt selv. Men ingen av dem har kjørt akkurat den maskinen de pusser opp må.

- Fordelen med disse maskinene er et det er enkle maskiner rent teknisk. Derfor er det enkelt å skru på dem, sier Yngve Johansen.

X20-en hadde noen blikkskader hvor de enten har byttet delen eller rettet den. I gulvet på førerhuset var det rust, og det er sveiset og fikset.

Flere på lager

Skulle trioen bli veldig fort ferdige, og arbeidslysten fortsatt er der, så er det mer jobb på lager. For rett utenfor verkstedet står både en 1980-modell Brøyt X21 TL2 på belter og en 1964-modell Brøyt X2B. X21-maskinen har gått ikke ubetydelige 21.000 timer.

I tillegg har de kommet over en annen X2B som er i betydelig bedre stand, så antagelig vil den de har stående utenfor husveggen, ende som delemaskin. Begge maskinene starter og går, men det er mye jobb før begge ser ut som nye.

Hvor mange av maskinene som er ferdig pusset opp til 40-årsfesten, avhenger antagelig også av hvor mye de to pensjonistene får tid til å være nettopp pensjonister.

 

Forsiden nå