
Putin signerer lastebil
Nei, det er ikke fordi han mangler papir å skrive på.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Derimot er dette den kjente russiske statsmannens måte «å kvittere for» at han ble invitert til lastebilprodusenten Kamaz for å feire at lastebil nummer to millioner forlot samlebåndet. Kamaz nummer to millioner er en anleggs-lastebil i 6x6-utførelse med Kamaz motor og Kamaz førerhus.
Under Putins besøk arrangerte Kamaz en eksklusiv utstilling for å vise hva fabrikken kan by på i tiden som kommer. Den russiske lastebilprodusenten er i ferd med å fornye kjøretøyprogrammet kraftig. Kamaz lanserer nå et nytt førerhus på deler av programmet hvor fabrikken har hentet inn utviklingshjelp fra det sørkoreanske engineering-selskapet i DMEC. Andre lastebiltyper får førerhus fra Mercedes-Benz, nærmere bestemt Axor-førerhuset. Noen typer vil beholde det gamle Kamaz-førerhuset. Neste år vil man altså kunne se biler med gammelt og nytt Kamaz-førerhus og Axor-førerhus om hverandre på monteringsbåndet.

Kamaz-gruppen er den største bilprodusenten i den russiske føderasjonen og nummer 16 blant verdens produsenter av tunge lastebiler. Selskapet ble etablert i 1969, og den frøste Kamaz lastebilen rullet av monteringsbåndet i 1976. i 2011 produserte Kamaz nesten 45.200 lastebiler, hvor av rundt 39.000 gikk til det russiske marked og resten til eksport. I Russland har Kamaz en markedsandel på 38% for lastebiler over 16 tonn og 15% i segmentet 8 - 16 tonn. Kamaz er markedsleder for tunge lastebiler i Ukraina, Kazakhstan, Azerbaijan og Turkmenistan.
LES OGSÅ:
STILLING LEDIG:

