- Regjeringen markerer likegyldighet til tungbilulykker
Det skriver YTF i en pressemelding etter halvering av støtte til økte kontroller av tunge kjøretøy på vinterføre. - Som lastebilsjåfør blir jeg skremt av hvor lite dette feltet prioriteres, sier Jan Arne Laberget i YTF.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
I revidert nasjonalbudsjett halveres bevilgningen til Statens vegvesen for økt kontroll av tunge kjøretøy på vinterføre fra 20 til 10 millioner kroner. Yrkestrafikkforbundet (YTF) mener regjeringen med dette flagger et manglende engasjement for trygge veier og anstendige arbeidsforhold i transportbransjen og krever reversering.
I saldert budsjett 2020 ble det bevilget 20 mill. kroner for å legge til rette for økt kontroll av tunge kjøretøy på vinterføre. Ifølge regjeringen er behovet nå redusert som følge av færre kontroller under covid-19-bruddet.
- Ingen grunn til å halvere kontrollene
Nestleder i Yrkestrafikkforbundet Trude Valle krever reversering av kuttet.
- Det er ingen grunn til å halvere kontrollvirksomheten av tunge kjøretøy på vinterføre på grunn av covid-19. Det mange utenlandske vogntog på norske veier fortsatt og til vanlig kontrolleres en alt for liten andel av disse, sier Valle.
- År etter år har kontrollen av utenlandske lastebiler på norske veier vært alt for dårlig, med flere alvorlige ulykker som resultat. Nå har vi en unik mulighet til å kontrollere en større andel av de utenlandske kjøretøyene, fortsetter Valle.
Valle får støtte av lastebilsjåfør og leder av YTF logistikk Jan Arne Laberget.
- Det er ikke slik at 20 millioner var tilstrekkelig i utgangspunktet. Før virusutbruddet var det ikke vanskelig å få øye på biler som burde vært kontrollert. Som lastebilsjåfør blir jeg skremt av hvor lite dette feltet prioriteres, uttaler Laberget.
Svaret fra regjeringen
Statssekretær Ingelin Noresjø i Samferdselsdepartementet har følgende kommentar til YTFs utspill:
- Samferdselsdepartementet har i mange år vært opptatt av å øke kontrollvirksomheten. Vi registrerer at innsatsen ikke anses tilstrekkelig, men vi avviser at vi er likegyldige til tungbilulykker. Det stemmer rett og slett ikke. Statens Vegvesen har gjennom sine kontrollører økt kontrollvirksomheten så mye som de har kapasitet til på nåværende tidspunkt nettopp fordi vi mener det er viktig med både hyppige og gode kontroller. Samtidig jobber vi med mange andre saker som skal bidra til å begrense omfanget av useriøse transportører og vogntog som ikke holder god nok standard for norske vær- og veiforhold. Vi er ikke i mål med alt, men vi jobber målrettet og ønsker resultater på lik linje med alle som ferdes langs veiene våre.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll