...og ut av «ladden» i den kunstig oppbygde tunnelen kom A40D-dumperen.
...og ut av «ladden» i den kunstig oppbygde tunnelen kom A40D-dumperen.

Resultatet av 500 mill. R&D

Husker du saken om nye Volvo A40D i A&T nummer 9, 2000? Den er skrevet av Bjørn Eilert Eriksen.

Trinn på innsiden av den nedfellbare grillen gjør det lett å komme til for service i motorrommet. En løsning som er inspirert av lastebilbransjen, eller...
Trinn på innsiden av den nedfellbare grillen gjør det lett å komme til for service i motorrommet. En løsning som er inspirert av lastebilbransjen, eller...

Etter å ha lagt 500 mill. SEK i potten for å utvikle D-generasjonen av rammestyrte dumpere som ble lansert med en storslagen introduksjon av 35- og 40-tonnerne i Eskilstuna nylig, åpnes det for følgende nøkkelspørsmål: Vil vi få se de resterende D-modellene i 20-, 25- og 30-tonnsklassene på Bauma i München i april, eller må vi vente lenger? Hvor mange millioner SEK må Volvo ytterligere legge i utviklingspotten før svenskene kan lansere en 50-tonns rammestyrt dumper?

Når vi reiser det siste spørsmålet, har det sammenheng med at salget av Euclids dumptrucker til Hitachi i 1998 åpenbart har skapt et hull i transportlinjen i forhold til Volvos lastere. En noe større rammestyrt dumper i 50-tonnsklassen kan bøte på dette og matche bedre.

Samtidig vet vi at sørafrikanske Bell allerede har en rammestyrt 45-tonner i drift, og at Gordon Brown snakket mye om forestående lansering av rammestyrt dumper på 50-tonn da DDT-selskapet gikk over til italienske Astra, del av Fiat-konglomeratet. Den var faktisk ventet allerede på Intermat, men kom aldri.

Både A40D og A35D har fått nye sylindre som reduserer tipptiden.
Både A40D og A35D har fått nye sylindre som reduserer tipptiden.

Mye å forsvare

Med mellom 48-54% (fra år til annet) av verdensmarkedet for rammestyrte dumpere, har Volvo mye å forsvare og bør ligge i front.

- Alle store produsenter sysler nok med tanken om en rammestyrt dumper på 50 tonn, og det er riktig at Euclid-salget skapte et hull i Volvos utfyllende linje mellom laste- og transportmaskiner, sier Lars Haglund, markedssjef for rammestyrte dumpere. Vi har hørt at Bell sliter med å få sin 45-tonner til å holde i drift, men uavhengig av det har vi  valgt å gå noe forsiktig frem. Derfor holder vi oss til 40-tonnerne som vi nå vet svært mye når de opererer under harde driftsforhold. De store dumper-flåtene, for eksempel i Sør-Afrika, Indonesia og også i Frankrike, kjøres i tre skift. Vår oppgave er å sørge for at disse klarer det uten stopp, og derfor er det altfor mange usikkerhetsmomenter knyttet til å presentere større rammestyrte dumpere.

Hva kan skje når du setter på større lastekasse, laster 10 tonn mer og øker motorkraften radikalt for å få trekkraft nok. Tenk hvilke krefter som settes i sving i rammestyringsleddet, eller ved vridninger i konstruksjonen når transporten går i terrenget? Jeg tror enhver produsent vil tenke seg om flere ganger før selskapet går ut i markedet med rammestyrte dumpere i en slik størrelse, dersom disse ikke på forhånd har vært gjennom langvarig utprøving, mener Haglund. Hvor langt Volvo har kommet, svarer han ikke på.

Markedssjef Lars Haglund (t.v) og adm. direktør Jon Vislie hos Bilia Maskin storkoste seg under demonstrasjonen.
Markedssjef Lars Haglund (t.v) og adm. direktør Jon Vislie hos Bilia Maskin storkoste seg under demonstrasjonen.

På topp i klassen

Målinger av kapasiteten i dumperbransjen viser en klar økning, men paradoksalt går antallet solgte dumpere noe ned. Det henger sammen med at stadig flere 40-tonnere etterspørres.

- Derfor har vi lagt vekt på at vår nye 40-tonner skal ha en maksimal kapasitet, noe ingen skal kunne konkurrere med. Våre sammenligningstester mot konkurrentene viser at målet er nådd. Dataene vi har fått, er oppløftende, og det gjelder også for 35-tonneren, hevder Haglund. At det har tatt lang tid å erstatte C-generasjonen, forklarer han slik: - Vi kunne foretatt mindre endringer, men har valgt å lansere en radikalt fornyet dumperserie som også kan møte EUs kommende avgassregler for både 2003 og 2006. Maskinene har fått ny hytte, nytt bremsesystem, de har økt lastekapasitet med ny lastekasse, økt produktivitet, har lavere driftskostnader og betydelig lavere servicebehov.

Det nye hytteinteriøret er både tiltalende og funksjonelt. Det er eget instruktørsete t.v. for førerstolen.
Det nye hytteinteriøret er både tiltalende og funksjonelt. Det er eget instruktørsete t.v. for førerstolen.

Spesifikasjoner

De nye A35D og A40D har en lastekapasitet på henholdsvis 32,5 tonn og 37 tonn. Strøket mål laster A35D 15,2 m³, toppet 20 m³, mens A40D laster 16,9 m³ strøket og 22,5 m³ toppet. Ved å benytte opsjon med overhengende bakluke kan lastekapasiteten økes til 20,7 og 23,2 m³.

Begge maskiner har et nytt hydraulisk system som gir raskere tipping, og A35D har ettstegs, dobbeltvirkende tippesylindre. En annen teknisk godbit er Volvos nye last- og tippebrems hvor føreren kan koble til bremsene og samtidig koble ut transmisjonen ved å trykke på en bryter, noe som reduserer tippetiden ytterligere.

Begge dumpere har Volvos elektronisk styrte 12-liters dieselmotor som kraftkilde, og den utvikler 289 kW (387 hk) for A35D og 313 kW (420 hk) for storebror. Motoren har to separate kjølesystem med termostatstyrte vifter.

Den nye motorbremsen er som på lastebilene, vanlig eksosbrems og en dekompresjonsbrems (VEB). Ved bruk av retarderpedalen kan føreren kombinere effekten fra motorbremsen og den innebygde hydrauliske retarderen i gearkassa som er Volvos 6-trinns automatiske planet gearkasse med elektronisk styring (Powertronic).

Topphastigheten i 6-trinns lavgear-serien er 35 km/h, i høygear-serien 56 km/h. De to reversseriene har toppfart på henholdsvis 9 og 14 km/h.

Den nye A35D er godt utstyrt med kjørelys.
Den nye A35D er godt utstyrt med kjørelys.

Volvo-dumperne har drift på alle hjul (6x6) med 100% låsbare differensialer. Under gode forhold kjøres maskinen med så få drivende hjul som mulig og ulåste differensialer, med innkoblet allhjulsdrift kobles både langs- og tversgående differensialer inn, og dumperen vil ta seg frem overalt.

Maskinene har trepunktsopphengt fjæring med avfjæret framaksel og terrenggående boggiaksel hvor hvert hjulpar beveger seg individuelt slik at markkontakten holdes.

A35D har tørre skivebremser og A40D oljekjølte, våte skivebremser.

Hytta er blitt større og innsteget er bredere og i tillegg vinklet slik at det er lettere å komme inn. Rattstangen er stillbar, førerstolen luftfjæret, og det er klimakontroll. Instrumentpanelet er nydesignet, og i hytta er det også sete for instruktør.

Volvo har også gjort mye for å redusere servicebehovet. Det er benyttet engangssmurte lagringer og automatiske smøreoljenivåer som føreren kan kontrollere på panelet. Servicepunktene er blitt færre, og med en nedfellbar grill som kan benyttes som stige, er tilgangen til motoren blitt bedre. Tiden mellom serviceintervallene er i forhold til tidligere mangedoblet, hevdes det.

Forsiden nå