En skremmende høy andel av de kontrollerte kjøretøyene hadde feil med bremsene.
En skremmende høy andel av de kontrollerte kjøretøyene hadde feil med bremsene.

Seks av ti hadde bremsefeil

Av 9633 tunge kjøretøy som fikk bremsene kontrollert i fjor, hadde 5617 feil.

States vegvesens tall for over 31.000 kontrollerte tunge kjøretøy i 2013 er ikke nødvendigvis lystig lesing - verken for norske eller utenlandske biler.

58 prosent med bremsefeil

Av alle biler som fikk bremseanlegget kontrollert, hadde hele 58,3 prosent feil eller mangler. Det viser tall AT.no har fått tilgang til.

Les også: 89 kjøreforbud etter storkontroll

Norske biler er her best i klassen, men har en feilprosent på hele 51,9 prosent likevel. Biler fra EU har en feilprosent på bremseanlegget å 65,3 prosent, mens blant kontrollerte bile fra 3. land, i hovedsak Russland, ble det funnet feil på hele 87,8 prosent av bilene.

Mer om russiske biler: Russere stakk av fra tungbilkontroll

Tallene sier ingenting om hvor alvorlige de anmerkede feilene var. 

Høyest feilprosent på norske biler

Likevel er det de norske bilene som har høyest feilprosent totalt, om man ser ni ulike kontrollpunkter under ett.

Totalt ble 17.451 norske kjøretøy kontrollert, men det ble gjort totalt 48.381 ulike kontroller av disse kjøretøyene, fordelt på de ni kontrollpunktene «identifikasjon», «bremseanlegg», «styring», «sikt», «lys og deler av el-system», «aksler hjul, dekk og fjæring», «understell og understellsutstyr», «annet utstyr» og «skadevirkninger».

På disse testene var feilprosenten på norske biler på 27,8 prosent totalt. Tilsvarende tall for EU-registrerte biler er 23,8 prosent, mens tallet for 3. land er 26,0 prosent.

De norske bilene har en overhyppighet av feil på lys, understell og styring.

Her er alle tallene:

Forsiden nå