Under tilbudskonferansen i august møtte hele 19 representanter fra entreprenørbransjen frem.
Under tilbudskonferansen i august møtte hele 19 representanter fra entreprenørbransjen frem. (Foto: Statens vegvesen)

Sju vil bygge Loftesnesbrui

Bare en halv million kroner skilte de to laveste tilbudene.

Statens vegvesen skal bygge ny bro på riksvei 5 Loftesnessundet i Sogndal, og torsdag var det tilbudsåpning. Sju entreprenører hadde sendt inn sine tilbud.

Et arbeidsfellesskap med Bilfinger og K.A. Aurstad hadde det laveste anbudet 238,4 millioner kroner, bare drøyt en halv million kroner lavere enn det nest laveste tilbudet som kom fra NCC Construction.

Disse leverte tilbud:

  • Bilfinger og K.A. Aurstad   238.431.622,36
  • NCC Construction             238.982.248
  • Implenia                           256.448.527
  • Contexo                           256.920.720,41
  • Skanska                          258.826.227,69
  • Metrostav og HAG anlegg  259.825.144
  • Christie & Opsahl              293.607.487

 

- Jeg er fornøyd med responsen i markedet, for sju tilbud gjør at det er god konkurranse om å få bygge Lofesnesbrui. Prisnivået var jevnt blant de to billigste, med bare en halv million i forskjell, sier prosjektleder Gunnar Solbakken.

- Det har vært god interesse for prosjektet helt siden anbudsdokumentene ble lagt ut på nett, og veldig mange har lastet ned dokumentene som beskriver hvordan arbeidet skal utføres, sier Solbakken.

Statens vegvesen skal nå kontrollregne på tilbudene før kontrakt tildeles.

Kontrakten omfatter bygging av ny 194 meter lang nettverksbuebru over Loftesnessunde i Sogndal, med en stålmengde på rundt 1250 tonn. Brua har to fundamenter i sjø med totalt 28 stålpæler. Det skal bygges overbygning med betongdekke.

I tillegg omfatter arbeidet utbedring av veier i tre retninger, ny rundkjøring samt 10.000 m3 med fylling og plastring i sjø på Sogndal-siden. Det skal også opparbeides et nytt landområde på Loftesnes med rundt 40.000 m3 masse.

Det er ventet at arbeidet skal starte i desember, med åpning våren 2018. Nåværende bru skal rives etter at trafikk er overført på den nye.

Slik er det tenkt at brua skal se ut når den er ferdig.
Slik er det tenkt at brua skal se ut når den er ferdig.

 

Forsiden nå