Tom Wilhelmsen la ut at han søkte folk fredag kveld. I løpet av helga hadde han 7-8 søknader.
Tom Wilhelmsen la ut at han søkte folk fredag kveld. I løpet av helga hadde han 7-8 søknader.

Søkte ansatte på Facebook

Tom Wilhelmsen la ut i gruppen «Ledige sjåfører» på Facebook fredag kveld at han trengte folk. Mandagen etter hadde han 7-8 søknader med CV-er.

@ui:Tom Wilhelmsen (46) har drevet hele livet i transportbransjen. Han er tredje generasjon vogneier som det het den gangen bestefaren startet.

Tidligere drev han Tomwil Miljø, som drev med renovasjons- og avfallscontainer-kjøring. Etter en liten pause startet han for tre år siden opp med tippbiler i Oslo-området.

I alle år har en av utfordringene vært å finne stabile sjåfører. I tidligere tider annonserte han både i Aftenposten og på Finn.no, uten at det ga særlig resultater.

Derfor ga han Facebook et forsøk denne gangen. Resultatene kom fort. I løpet av den første helgen var det 7-8 seriøse søknader med CV-er som hadde kommet. I tillegg var det flere interesserte som hadde sendt sms.

Enkelt og raskt

- Så langt virker det som Facebook er en bra arena for å rekruttere. Jeg gjorde dette impulsivt i sofaen på kvelden. Det er enkelt, gratis og responsen kom veldig fort, sier Tom Wilhelmsen.

Utfordringen er ifølge han å finne de gode og stabile sjåførene. I dag driver han 12 biler, og planen er å utvide med tre til i løpet av året. De har nå tre kontrakter over flere år. Den ene av dem er på en million faste kubikkmeter stein som skal transporteres.

Han tror han kan finne sine nye ansatte blant søkerne han fikk fra Facebook-gruppen «Ledige sjåfører». Blant søkerne var det både nordmenn, islendinger, polakker og folk fra Europa for øvrig.

Ansatte fra mange land

I dag har han sjåfører både fra Norge, Polen, Litauen og Tyskland ansatt. Hos Tom Wilhelmsen AS kjører alle på timelønn og en garantert minstelønn ved stille perioder.

De ansatte han har i dag, kommer stort sett fra bekjentskaper fra tiden i containerbransjen. Han mener det må en holdningsendring til blant nordmennene som jobber i bransjen.

- Jeg opplevde flere ganger at norske ansatte bare forsvant da vi for eksempel måtte foreta pålagte påleggstrekk fordi de ikke hadde orden på økonomien sin. Samtidig har fleste av de gode og stabile sjåførene allerede gode jobber, sier Wilhelmsen.

Forsiden nå