Om ca. ett år skal det gå en 4,6 km lang tunnel gjennom Sørkjosfjellet i Troms på ny E6-trasé.
Om ca. ett år skal det gå en 4,6 km lang tunnel gjennom Sørkjosfjellet i Troms på ny E6-trasé.

Spansk firma i gang med tunnel

Første salve i tunnelen gjennom Sørkjosfjellet ble satt av torsdag 20. november.

Det var tidligere veivesen-mann og tunnelforkjemper Olaf Skogmo som fyrte av den symbolske første salven i det som skal bli en 4,6 km lang tunnel gjennom Sørkjosfjellet i Troms.

- Sprengningsarbeidet vil pågå fra begge sider av fjellet, og vi regner med å være gjennom i løpet av et år. Tunnelen skal etter planen kunne åpne før jul i 2016, sier prosjektleder Gudmund Løvli.

Det er det spanske selskapet Obras Subterráneas (OSSA) som bygger tunnelen. I tillegg skal de bygge ca. én kilometer vei i dagen.  

Tunnelen gjennom Sørkjosfjellet er en del av prosjektet E6 Langslett-Sørkjosen. Prosjektet omfatter også en utbedring av veien mellom Langli og Langslett, inkludert krysset E6/fylkesvei 866.

Den nye veien skal gi langt bedre fremkommelighet og redusere transportavstandene mellom Troms og Finnmark. Prosjektet er beregnet å koste nærmere 900 mill. kroner, og det finansieres i sin helhet med statlige midler.

Forsiden nå