Bengts Åkeri i Örebro AB har felttestet Ecosense Trailer Assist på en Volvo FH Globetrotter XL trekkvogn. Den automatiske innstillingen av takspoileren senket drivstoffbruket med seks prosent.
Bengts Åkeri i Örebro AB har felttestet Ecosense Trailer Assist på en Volvo FH Globetrotter XL trekkvogn. Den automatiske innstillingen av takspoileren senket drivstoffbruket med seks prosent. (Foto: Rumblestrip)

Sparte 6% drivstoff med automatisert spoiler

Nå er dette produktet på vei til Norge.

Rumblestrip AB har utviklet Ecosense Trailer Assist, som er en oppgraderingspakke til eksisterende takspoilere på lastebiler. Systemet justerer automatisk høyden på spoileren etter høyden på semitrailer/last. Dette er en spesielt nyttig funksjon for trekkvogner som kjører traller med forskjellig høyde.

Bengts Åkeri i Örebro AB i Sverige har testet Ecosense Trailer Assist.

Ecosense Trailer Assist. Illustrasjon: Rumblestrip

- Jeg var først litt skeptisk til installasjonen på denne bilen. For det første er det en bil med liten takspoiler, for det andre trodde vi ikke at bilen hadde forskjellig trallehøyde spesielt ofte. Men en reduksjon i drivstofforbruket på seks prosent taler sitt tydelige språk. Spontant tror jeg at vi har biler i drift som kan spare enda mer drivstoff, sier Håkan Johansson i Bengts Åkeri, i en pressemelding fra Rumblestrip.

I Norge om få dager

Bengts Åkeri er ett av flere selskap som har felttestet Ecosense Trailer Assist i Sverige. Nå er produktet på markedet:

- Gjennom vårt partnerskap med KG Knutsson er Ecosense Trailer Assist nå tilgjengelig på hele det svenske markedet. Og i nær fremtid sikter vi på hele Europa, sier Stefan Strömstedt, salgssjef hos Rumblestrip AB.

For Norges del, vil produktet være tilgjengelig allerede nå i oktober:

- Innen en ukes tid vil produktet kunne tilbys norske kunder, opplyser salgssjef Håvard Solgaard hos KGK Norge AS til AT.no.

Nyttig på flere typer lastebiler

Den automatiserte spoilerfunksjonen er som nevnt nyttig på trekkvogner, men den kommer også til sin rett på blant annet krokbiler som kjører containere og vekselflak med forskjellig høyde.

Johansson, som har testet systemet, hadde ikke så store forventninger til det, men nå får han ikke fullrost det nok.

- Da Rumblestrip foreslo at vi skulle teste Ecosense Trailer Assist på denne bilen (Volvo FH Globetrotter XL trekkvogn) var jeg som sagt skeptisk. Samtidig vet jeg jo av erfaring at luftmotstand påvirker forbruket av drivstoff. At det ble så bra resultat viser at dette fungerer. Neste steg blir å sjekke hvor mange flere av våre lastebiler som kan spare drivstoff med Ecosense Trailer Assist, sier han.

Forsiden nå