Oslo Sporveier fikk i dag overlevert sin nye Hitachi Zaxis 85 US med knekkbom og jernbaneunderstell.

Spesialmaskin til Sporveien

Oslo Sporveier fikk i dag levert sin nye Hitachi Zaxis 85 US med todelt bom. Maskinen er den første 8-tonneren med bomrotsinnfestning og delt bom Nasta har levert.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Oslo Sporveier hadde anbudskonkurranse og det var Hitachi og Nasta som fikk tilslaget. Maskinen er bygget med jernbaneunderstell for å kunne gå på både sporvei, tradisjonelle jernbaneskinner og annet terreng.

Et av ønskene til Oslo Sporveier var en maskin med stor fleksibilitet. De ville ha fast bomrotsinnfesting, samtidig som de ville ha en to delt bom. Det er ikke en standardløsning på maskiner i denne størrelsen hos Hitachi. Derfor er den bygget om hos Nasta i Larvik.

Oslo Sporveier har de samme sikkerhetskravene på sine maskiner som skal gå på T-banen og trikketraseene som jernbanen for øvrig.  Det betyr at maskinen er utstyrt med SIFA, som egentlig ikke er et myndighetskrav på sporveier.

SIFA-systemet er i prinsippet det samme som lokførere bruker i togene. Hvert 20. sekund gir systemet et lys og lydsignal som føreren må kvittere på. Hvis ikke stopper maskinen.

I tillegg er det høyde- og svingbegrensinger som kan aktiveres på maskinen.  For å kunne kjøre på skinnegangen er det også jernbaneunderstell. Den ene akslingen sitter montert på skjæret, mens den andre sitter med hydraulisk løft.

Siden maskinen skal brukes mye til å legge ut masser har Oslo Sporveier valgt en Indexator rotortilt med shake funksjon. Denne er beregnet til å tåle større belastninger som f.eks å drysse ut pukk påfører.

Powered by Labrador CMS