Disse to tyrkiske sjåførene som kjørte for Garay Lojistik sto fast flere dager uten mat og penger fra arbeidsgiveren da de ble stoppet og holdt tilbake på Taraldrud kontrollstasjon i januar 2014. De manglet kjettinger og nødvendige kjøretillatelser. Nå skal det bli slutt på at sjåfører er fanget uten penger i lastebilene de kjører.
Disse to tyrkiske sjåførene som kjørte for Garay Lojistik sto fast flere dager uten mat og penger fra arbeidsgiveren da de ble stoppet og holdt tilbake på Taraldrud kontrollstasjon i januar 2014. De manglet kjettinger og nødvendige kjøretillatelser. Nå skal det bli slutt på at sjåfører er fanget uten penger i lastebilene de kjører.

Stopper sosial sjåførdumping

Nå må utenlandske sjåfører snart ha tarifflønn når de kjører i Norge - selv om de kjører for et utenlandsk selskap.

Mandag 11. mai vedtok Tariffnemda å allmenngjøre en tariff for sjåfører innen transport av gods i Norge. Det betyr at alle som kjører gods i Norge blant annet må ha en minstelønn, uansett hvilket land de er statborger i.

LES OM SJÅFØRENE PÅ BILDET: Sultne sjåfører: - Vi er helt hjelpeløse

Det var opprinnelig Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund (YS) og Yrkestrafikkforbundet (YTF) som krevde allmenngjøring.

«LO/Norsk Transportarbeiderforbund, NHO Transport og Norges Lastebileier-Forbund har stått sammen med YS/YTF om kravene.», skriver YS på sine nettsider.

Bakgrunnen for kravet om allmenngjøring var å sikre rettighetene til utenlandske sjåfører i Norge. YTFs undersøkelser i juli 2014 dokumenterte at 25 prosent av de utenlandske sjåførene som ble spurt, tjener 8.500,- kroner eller mindre i måneden.

- Vi har tatt det første skrittet for å sikre gode arbeidsforhold for sjåfører i Norge. Nå starter arbeidet med å følge opp forskriften som skal utarbeides. Det er viktig at myndighetene og oppdragsgiverne påser at vedtaket fra Tariffnemda etterleves, sier YS-leder Jorunn Berland.

Forsiden nå