Disse to tyrkiske sjåførene som kjørte for Garay Lojistik sto fast flere dager uten mat og penger fra arbeidsgiveren da de ble stoppet og holdt tilbake på Taraldrud kontrollstasjon i januar 2014. De manglet kjettinger og nødvendige kjøretillatelser. Nå skal det bli slutt på at sjåfører er fanget uten penger i lastebilene de kjører.

Stopper sosial sjåførdumping

Nå må utenlandske sjåfører snart ha tarifflønn når de kjører i Norge - selv om de kjører for et utenlandsk selskap.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Mandag 11. mai vedtok Tariffnemda å allmenngjøre en tariff for sjåfører innen transport av gods i Norge. Det betyr at alle som kjører gods i Norge blant annet må ha en minstelønn, uansett hvilket land de er statborger i.

LES OM SJÅFØRENE PÅ BILDET: Sultne sjåfører: - Vi er helt hjelpeløse

Det var opprinnelig Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund (YS) og Yrkestrafikkforbundet (YTF) som krevde allmenngjøring.

«LO/Norsk Transportarbeiderforbund, NHO Transport og Norges Lastebileier-Forbund har stått sammen med YS/YTF om kravene.», skriver YS på sine nettsider.

Bakgrunnen for kravet om allmenngjøring var å sikre rettighetene til utenlandske sjåfører i Norge. YTFs undersøkelser i juli 2014 dokumenterte at 25 prosent av de utenlandske sjåførene som ble spurt, tjener 8.500,- kroner eller mindre i måneden.

- Vi har tatt det første skrittet for å sikre gode arbeidsforhold for sjåfører i Norge. Nå starter arbeidet med å følge opp forskriften som skal utarbeides. Det er viktig at myndighetene og oppdragsgiverne påser at vedtaket fra Tariffnemda etterleves, sier YS-leder Jorunn Berland.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS