Eksempel på farlig forbikjøring av det litauiske transportselskapet Skandeka. Tre Skandeka-sjåfører mistet jobben etter at AT.no skrev om denne episoden.
Eksempel på farlig forbikjøring av det litauiske transportselskapet Skandeka. Tre Skandeka-sjåfører mistet jobben etter at AT.no skrev om denne episoden.

UP med fokus på tunge kjøretøy

Neste uke vil politi i hele Europa prioritere kontroll av tunge kjøretøy.

I Norge vil Utrykningspolitiet (UP) kontrollere fart, rus og bilbeltebruk, samt atferden til tungbilsjåførene.

- Når det gjelder atferdskontroller vil vi særlig overvåke forbikjøringer og avstand til forankjørende, sier kst. UP-sjef Roar S. Larsen.

AT.no har laget mange saker om farlige forbikjøringer foretatt av tyngre kjøretøy:

Her må to biler bråbremse for å unngå vogntoget Hvem har skylden for slike forbikjøringer? Girteka har det travelt  Nortempeanmelder egen sjåfør


Livsfarlig kjøring 
 

Tyngre kjøretøy har en maks fartsgrense på 80 km/t, selv om den generelle hastighetsgrensen på strekningen er høyere.

UP vil i tillegg sjekke at sjåførene følger kjøre- og hviletidsbestemmelsene, slik at de ikke skaper farlige situasjoner på grunn av mangel på søvn og hvile. Alle som blir kontrollert må også fremlegge dokumentasjon på at de har lov til å kjøre tyngre kjøretøy. Utenlandske sjåfører blir ID-sjekket. UP har spesialpatruljer som har utstyr for å kunne kontrollere kjøre- og hviletiden.

Forsiden nå