Valtra, Nokian Tyres, Vammas (Fortbrand - produsenten av sope-blåsemaskiner til flyplasser), Neste (drivstoffselskap) og Finavia (finsk flyplassdrift) smarbeider om prosjektet «Runway Snowbot»: Autonom snørydding.
Valtra, Nokian Tyres, Vammas (Fortbrand - produsenten av sope-blåsemaskiner til flyplasser), Neste (drivstoffselskap) og Finavia (finsk flyplassdrift) smarbeider om prosjektet «Runway Snowbot»: Autonom snørydding.

Valtra og Nokian Tyres med autonom snørydding

Finsk samarbeid for å utvikle førerløs snørydding.

Valtra og Nokian Tyres gikk i mars 2019 sammen med tre andre finske selskaper om et felles prosjekt for å demonstrere autonom snørydding på EUs nordligste flyplass.

To Valtra T254 Versu utstyrt med brøyteskjær og Hakkapeliitta TRI-dekk dro hver sin 4,5 meter feie- og blåsemaskin som automatisk ryddet rullebanen ved Ivalo flyplassen i finsk Lappland.

Bakgrunnen

Vinteren i Norden kan være svært lang. Noen deler er dekket med snø 150 til 200 dager i året.

- Som flyplassoperatører må vi skape sommerforhold på de finske rullebanene selv om det er midt på vinteren. For å takle denne utfordringen søker vi hele tiden etter nye løsninger som støtter vår kjennskap til snørydding i verdensklasse, sier Henri Hansson, teknisk direktør hos Finavia, organisasjonen som er ansvarlig for vedlikehold av de fleste flyplassene i Finland.

The Runway Snowbot. Video: Valtra

Slik oppsto ideen til prosjektet «Runway Snowbot» hos en gruppe finske eksperter som er spesialister på hvert sitt område, der hver person har en dyp forståelse av klimaforholdene i Norden: Valtra, Nokian Tyres, Vammas (Fortbrand - produsenten av sope-blåsemaskiner til flyplasser), Neste (energiselskap) og Finavia.

Mot bærekraftig vedlikehold av rullebaner

- «Runway Snowbot» er beviset på et konsept som viser at ved å kombinere kunnskapene til fem finske selskaper, kan rullebaner ryddes på en ny og tryggere måte, mer bærekraftig, mer økonomisk og mer behagelig, sier Matti Tiitinen, Senior Brand Business Manager, Valtra Scandinavia, Baltics & Western and Central Europe.

Traktorprodusenten Valtra har arbeidet med selvkjørende traktorer i flere år. Sammen med Nokian Tyres satte de hastighetsrekord for ubemannet snøbrøyting i 2018 med en autonom T254 Versu utstyrt med Nokian Hakkapeliitta TRI-dekk.

Ved prosjektet «Runway Snowbot» ga Valtra SmartTouch-funksjoner som selvkjøring med presisjon på centimeternivå og Isobus (GPS-styring)-implementert kontroll, teknologien som var nødvendig for å rydde forhåndsdefinerte baner.

Med Nokian Hakkapeliitta TRI-dekk, verdens første vinterdekk til traktorer, skal det autonome snøryddingsprosjektet ha fått gripeevnen og nøyaktigheten som trengs ved trygg førerløs traktordrift, og med liten asfaltslitasje.

- Uten en fører som instinktiv retter opp styringen og gasspaken, må dekkene handle svært forutsigbart, sier Toni Silfverberg, Head of Sales and Marketing, Nokian Heavy Tyres Ltd.

- Kjøring uten pigger, den lave rullemotstand til Nokian Hakkapeliitta TRI og vår bærekraftige produksjonsprosess er med på å gi en økonomisk og bærekraftig løsning.

Både traktorene og Vammas’ sope og blåsemaskin drives med Neste MY fornybar diesel som ifølge produsenten reduserer drivhusgassutslippene omtrent 90 prosent i forhold til diesel.

- Traktorer er billigere og mer allsidige

Tester som ble utført vinteren 2018-2019, viste seg å være vellykket for alle partene som deltok. Selv om løsningen ikke er helt klar til å implementeres kommersielt, viser prosjektet veien mot en ny måte å tenke på i Finland.

- Traktorer er et interessant alternativ til flyplasskjøretøyer når arbeidsbredder på 4,5 meter er tilstrekkelig. Traktorer er atskillig billigere når det gjelder totale eierkostnader enn lastebiler, og mye mer allsidig fordi de kan brukes som snøfreser om vinteren og gressklipper om sommeren, sier Tero Santamanner, Finavia Machine Equipment Specialist.

- Prosjektet «Runway Snowbot» var det andre prosjektet med autonom drift og sømløs bruk mellom Valtra traktorer og Nokian Tyres, sier Matti Tiitinen og Toni Silfverberg.

- Det blir flere og flere autonome bruksområder i fremtiden, og vi står klare til å takle de kommende kravene det innebærer.

Forsiden nå