PENSJONIST: Etter nesten 50 år hos Skolt pukkverk i Moss parkerte Sverre Sukkehagen Cat 988H-hjullasteren for siste gang. Han har tilbrakt 70.000 timer i all hovedsak i fire maskiner i steinbruddet.
PENSJONIST: Etter nesten 50 år hos Skolt pukkverk i Moss parkerte Sverre Sukkehagen Cat 988H-hjullasteren for siste gang. Han har tilbrakt 70.000 timer i all hovedsak i fire maskiner i steinbruddet. (Foto: Espen Braata)

Vikariatet varte i femti år

Da Sverre Sukkehagen (70) begynte hos Skolt pukkverk i oktober 1970 var planen å kjøre dumper noen måneder før han skulle i militæret.

Det ble en litt lengre karriere hos Skolt enn hva Sverre hadde sett for seg i første omgang. For 15. april i år parkerte han Cat 988H hjullasteren for siste gang før han trådde inn i pensjonistens rekker.

Da hadde han gjennom årenes løp tilbrakt 70.000 timer bak spakene i forskjellige anleggsmaskiner i pukkverket i Moss. Og den aller beste maskinen han har hatt, er den siste Cat 988H-en han fikk i 2005 og nesten klarte å kjøre 19.500 timer med.

Like tight

SOM NY: Med unntak av ferieperioder har Sverre Sukkehagen kjørt på nesten alle de 19.500 timene på hjullasteren. Etter linjeboring for noen år siden er maskinen fortsatt som en ny maskin å kjøre. Foto: Espen Braata

Det er ikke noen frøkenjobb den store Cat-hjullasteren har vært brukt til. Praktisk talt all steinen som lastes ut fra salvene nede i bruddet, har vært innom skuffa på denne maskinen og forgjengerne.

- Dette har vært og er drømmemaskinen. Det er faktisk ingen ting ved den jeg ville forandret, sier Sverre Sukkehagen. Både oversikten og sittestillingen har gjort at han aldri har vært plaget med verken stive skuldre eller nakke.

FØLGE MED: Å følge med slitasjen under skuffa er viktig for å sikre levetiden. Foto: Espen Braata

De første årene etter at Skolt fikk den og tok den i bruk, var det en del barnesykdommer, men siden er det kun slitedeler som er byttet på maskinen. Og servicen både fra Pon og den faste servicemannen Terje Carlsen får ikke Sverre Sukkehagen fullrost nok.

En gang har bom og midtleddet blitt linjeboret og rehabilitert. Med den oppgraderingen ble maskinen nærmest som ny.

Tilpasset

Sverre Sukkehagen har hatt både maskin og skuffe som er akkurat slik han vil ha det. Da maskinen kom, ble den levert uten væskefylte hjul. Det tok ikke så lang tid før Sverre fikk det som han ville, og det ble montert væskefylte diagonaldekk fra Toyo. Da var ikke maskinen til å kjenne igjen. Det forrige dekksettet holdt 9600 timer, og det er det eneste merket Sverre Sukkehagen har kjørt på alle hjullasterne siden 1976.

Også skuffa er konstruert etter Sverres ønsker. Den rommer 7,7 kubikk og veier nærmere 9 tonn når den er ny. Når den er pensjonsklar er vekten blitt redusert med rundt 2,5 tonn.

- Det er ekstremt viktig å holde bunnen av stuffen flat. Derfor har jeg i alle år brukt mye tid på det. Det sparer både maskinen og det går raskere å laste, sier Sverre Sukkehagen.

TANNSETTET: Erfaringene har gjort at Sverre Sukkehagen og Skolt pukkverk har gått for skuffer med fire tenner i midten av skuffen. Foto: Espen Braata

Eget design

Skuffa er produsert av Gjerstad, og den har 110 millimeter stål i fronten. Det litt spesielle med utformingen er at de fire tennene er plassert i senter av den fremskutte kniven på skuffen. Det mener Sverre Sukkehagen gir den optimale inntrengningen i de massene Skolt har i sitt pukkverk.

- Dette er nesten vitenskap. Med helt nye tenner i midten og halvslitte på sidene gir den desidert beste inntrengingen, sier Sverre Sukkehagen. Selv om hydraulikken kan slippe aggregatet ned og nivellerer skuffa automatisk, har han fått montert to siktepunkter på toppen av aggregatet.

Dermed ser han til enhver tid akkurat hvilken vinkel skuffa står med. Det er viktig når det skal planeres. Den første skuffa som kom med maskinen holdt i 3700 timer før den var utslitt.

MENGDER: Nesten all sprengsteinen som er tatt ut hos Skolt i Moss siden midten av 70-tallet har Sverre Sukkehagen lastet. Foto: Espen Braata

Flere maskiner

Selv om Sverre Sukkehagen har kjørt 70.000 timer hos Skolt, er det forholdsvis få maskiner han har hatt. Han begynte som dumperkusk før han kjørte borerigg i tre år. Så ble det en Brøyt X4 forgraver i fem år frem til 1976. Da den ble parkert tok han i bruk en helt ny Clark Michigan 275 hjullaster.

Denne 37 tonns maskinen var den første hjullasteren de brukte for å laste ut salvene. På midten av 80-tallet kom den første Cat 988-hjullasteren, og den gikk 23.000 timer frem til dagens maskin ble levert i 2005.

Unikt arbeidsmiljø

Med nesten 50 år på samme arbeidssted kan Sverre Sukkehagen uttale seg med en relativt stor troverdighet om arbeidsmiljøet. Det mener han er helt unikt.

- Jeg har alltid trivdes veldig godt her. Det har aldri vært noe tull, og i alle disse årene har jeg gledet meg til å gå på jobben, sier Sverre Sukkehagen. Selv om han ble pensjonist uka etter påske tror han ikke det skal bli vanskelig å fylle dagene. Sønnen overtok gårdsbruket hans i Svindal for noen år siden, men han regner med at det ikke er problemer å få nok å drive med der. Når han vil.

Mange maskiner

Siden 2002, har Pon levert 122 Cat 988 i Norge. Dette er 988G-maskiner de første årene, før H-modellen kom på midten av 2000-tallet.

I 2013 kom dagens K-modell. Den typiske 988-maskinen som leveres nå, ligger på 58-59 tonn i operasjonsvekt.

Forsiden nå