Både dagens jernbanetunnel under Oslo og T-banetunnelen sliter i dag med kapasitetsproblemer.

Vil ha to nye tunneler under Oslo

En utredning anbefaler å bygge både en ny jernbanetunnel og en ny t-banetunnel under Oslo.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Den såkalte konseptvalgutredningen for økt transportkapasitet inn mot og gjennom Oslo skal legges frem i slutten av august. Men NRK Østlandsendingen hevder å kjenne deler av innholdet.

Et av hovedpunktene er en anbefaling om å bygge to nye tunneler under Oslo – én for jernbane og en for t-banen.

Jernbanetunnelen skal gå på strekningen Alnabru - Økern - Sinsen - Sagene - Bislett - Nationaltheatret.

T-banetunnelen er anbefalt på strekningen Tøyen - Schous' plass på Grünerløkka - Stortinget - Bislett - Majorstuen.

Jernbanen er tenkt bygget på en slik måte at det lages et skarpere skille mellom lokaltog (S-tog) og øvrig togtrafikk. Fra Alnabru og videre nordover er det tenkt å bruke den gamle hovedbanen til lokaltogene.

Utredningen mener videre at det haster mer med en t-banetunnel enn med jernbanetunnel. Ruter har tidligere beregnet at en ny metrotunnel vil tredoble kapasiteten i t-banenettet i Oslo.

Dersom begge tunnelene skal bli en realitet har vi mye anleggsvirksomhet i vente i hovedstaden de kommende årene.

Powered by Labrador CMS