Det er svært vanskelig å ha oversikt over all kabotasjekjøring i Norge. Nå ønsker Ap og Sp å få bedre oversikt.
Det er svært vanskelig å ha oversikt over all kabotasjekjøring i Norge. Nå ønsker Ap og Sp å få bedre oversikt.

Vil kreve inn kabotasjemoms

Sp og Ap tar til orde for at utenlandske transportører skal betale merverdiavgift når de utfører oppdrag i Norge.

Staten taper hvert år milliardbeløp fordi utenlandske transportører med oppdrag i Norge unnlater å betale merverdiavgift. Dette må det ryddes opp i, skriver Arbeiderpartiet og Senterpartiet i en pressemelding.

De to partiene tar også til orde for å få oversikt over kabotasje i Norge.

- Vi trenger en omfattende kartlegging av kabotasje i det norske transportmarkedet, og en intensivering av kontrollene for å hindre skatteunndragelser, sier Kjell-Idar Juvik (Ap), Sverre Myrli (Ap), Per Olaf Lundteigen (Sp) og Janne Sjelmo Nordås (Sp).

Det finnes i dag liten eller ingen kontroll og oversikt over innbetaling av merverdiavgift for utenlandske transportoppdrag i Norge.

Arbeiderpartiet og Senterpartiet har nå fremmet et forslag i Stortinget om å sørge for at det svares merverdiavgift fra utenlandske selskaper som driver innenlandsk transport av personer og gods i Norge, altså kabotasje.

- Kabotasje er i utgangspunktet ikke ulovlig, men utenlandske næringsdrivende med en årlig omsetning på mer enn 50.000 kroner i Norge har plikt til å betale merverdiavgift. Dessverre ser vi at en rekke useriøse utenlandske aktører innen gods- og persontransport unnlater å betale merverdiavgift. Dette er ødeleggende for konkurransevilkårene i transportnæringa, sier Sverre Myrli og Kjell Idar-Juvik.

- Regjeringen må nå rydde opp slik at utenlandske transportselskap må betale moms. Siden regjeringen ikke har gjort jobben, må nå Stortinget ta stilling til om denne «statsgodkjente» momsunndragelsen skal fortsette, sier Per Olaf Lundteigen og Janne Sjelmo Nordås.

- Vi må ta flest mulig virkemidler i bruk for å hindre skatteunndragelser, og ytterligere konkurransevridning til fordel for utenlandske transportører. Derfor forventer vi at regjeringen vil følge opp våre forslag, understreker de fire stortingsrepresentantene.

Forsiden nå