Etter konkursen i Brown-imperiet gjorde Gordon Brown det kunststykket å utvikle en helt ny dumper som fikk navnet DDT, og som også hadde ejektortømmesystem hvor lasten skyves av. Både Bell og Cat bruker i dag samme prinsipp på noen modeller. DDT ble senere solgt til Fiat-gruppen og produseres nå hos Iveco-eide Astra under 5-6 merkenavn. A&T fotograferte Gordon Brown på DDT-dumperen på SED-utstillingen i England i 1996.

Visjon: Moxy-range fra 10-110

Husker du saken om Moxy i A&T nummer 3, 2003? Den er skrevet av Bjørn Eilert Eriksen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

- Selvfølgelig var det umulig for meg å bekrefte at vi var interessert i å overta Moxy, når vi samtidig var inne i sluttrunden i forhandlingene for å få tilslaget. Derfor var jeg nødt til å ta en «spansk en» overfor deg (A&T 2/03 side. 43), ved å avfeie at vi var interessert, sier Gordon Brown i samtale med A&T etter at Thomson-Group har fått tilslaget på hele Moxy-virksomheten.

Coveret på boken Gordon Brown skrev og utga i 1996, noen år etter konkursen i Brown-gruppen, preges av at selvtilliten er i orden. Broren Fred døde året etter konkursen, og broren Ron som ledet fabrikken i Elnesvågen, er så vidt vi vet ikke med i virksomheten nå.

Samtidig bekrefter Brown det alle har lurt på: - Brian Thompson og jeg er 50/50 % partnere i dumpervirksomheten. Våre intensjoner er at Moxy-navnet blir "brand" for en dumper- og tipptrucklinje som vil gå fra 10 tonn til 110 tonn.

Allerede i den første meldingen fra bobestyrer Per Øverbø, hvor han bekreftet at Moxy-virksomheten var solgt til Thompson Group, ble det antydet at de nye eierne planla nye produkter.

Dette bekrefter Gordon Brown slik:

- Dersom Moxy skal finne sin fremtidige plass i verdensmarkedet, må vi kunne tilby kjøperne en komplett linje rammestyrte dumpere og tipptrucker. Vi har opplegget klart, og kort fortalt betyr det at vi vil produsere Moxy fra 10 tonn til 110 tonn.

- Hvordan, og hvor skal produksjonen foregå?

- La oss ta dumperne først. Fra tidligere har vi en fullt ferdig designet 10-tonns rammestyrt dumper, blant annet beregnet på det britiske markedet. Prototypen er klar. For halvannet år tid siden kjøpte Brian og jeg en engelsk tipptruckprodusent. Våre stive trucker vil bli produsert i fire størrelser, 50 tonn, 75 tonn, 85 tonn og 110 tonn. Både 10-tonneren og tipptruckene blir "rebranded" til Moxy, og produksjonen skal legges til fabrikken i Fræna.

- Betyr dette at produksjonen i England legges ned?

- Vi har nylig kjøpt en super fabrikk i Norge med stor plass, god kapasitet og erfarne arbeidere. Derfor vil vi satse på å utnytte kapasiteten i Moxy-fabrikken.

- Hvis jeg tipper at den engelske tipptrucken er Heathfield har de så vidt vi vet trucker opp til snaue 50 tonn. Betyr dette at dere tenker samarbeid med andre produsenter av større maskiner?

- Jeg ønsker ikke å si noe om det før Intermat i begynnelsen av mai.

- Hvordan skal dere klare å få lønnsomhet i en slik virksomhet når vi opplever at flere av konkurrentene til Moxy delproduserer i lavkostland?

- Godt spørsmål. Vi kommer til å montere i Fræna, men samtidig har Moxy allerede etablert leieproduksjon i Romania. Jeg ser ingen grunn til å endre på noe der. 

- Polen er et naturlig land for komponentproduksjon. Er det ikke slik at du tidligere har hatt nær kontakt med HSW (Huta Stalowa Wola) øst i Polen da du blant annet utviklet DDT-dumperne som nå er solgt til Fiat-systemet?

- Det stemmer, men selv om HSW produserer en rekke forskjellige typer anleggsmaskiner, hjullastere og dozere, har vi ingen planer nå.

- Da vi snakket sammen for et par uker siden, hevdet du at konkurransen på verdensmarkedet er knallhard. Hva er det som gjør dere så optimistiske at dere nå satser 100,1 millioner kroner på å overta Moxy og går inn i dette markedet for fullt?

- Jeg kjenner Moxy, fabrikken har dyktige folk, det er gjort mye bra utviklingsarbeid, og i tillegg har vi et konsept hvor vi i fremtiden skal kunne levere en total linje dumpere. Det betyr at vi virkelig får noe å tilby storkunder over hele verden. Ikke minst i Nord-Amerika er dette viktig. Vi tror også det finnes åpninger i konkurransen, siden vi har registrert at det er oppstått tekniske svakheter på flere av de rammestyrte dumperne som er lansert de siste årene. For øvrig er Moxy verdens nest beste dumper etter min egen DDT, kommer det ertelystent fra Gordon Brown.

- I tidligere samtaler har du spådd at 50-tonns rammestyrte dumpere vil komme. Hva sier du til det nå?

- Etter at vi har sikret oss tilgang til tipptrucker, hvor vi har en 50-tonner, er det uaktuelt med snarlig lansering av en rammestyrt Moxy i denne vektklassen.

- Hvilke roller vil du og kompanjong Brian Thompson spille hos Moxy?

- Vår rolle er investorenes. Det trengs yngre krefter til å drive Moxy operativt. Moxy-fabrikken skal ha norsk ledelse. Jan Vidar Nerland gjennomførte forhandlingene med bobestyreren, og kvelden før vi hadde møte med de ansatte, ble han ansatt som adm. direktør. Han har det hele og fulle ansvar for å lede operasjon Moxy. Vi har tillit til at han vil gjøre en god jobb.

- Det var da svært beskjedent. Vil det ikke være behov for å trekke veksler på din markedskompetanse?

- Det kan jo hende at vi vil være litt rundt der det foregår.

- Når kan vi vente at du slår deg ned i Molde-området?

- Jeg har gjennom lang tid registrert at nordmenn ikke liker meg, og det får jeg ta til etterretning og holde meg mest mulig unna. Moxy blir en ren norsk operasjon, sier Brown.

- Umiddelbart etter møtet med de ansatte reiste du og kollega Thompson over til USA og datterselskapet der. Hvordan er inntrykkene etter denne turen?

- Vi har foretatt en rekke besøk og registrert at dumpere som skulle vært solgt, ikke er det.

- Bobestyrerens rapport antyder at datterselskapet skylder morselskapet i Norge 80 mill. kroner, noe som understreker at det er en pen polulasjon av dumpere på lager?

- Vi kan nok si 80 mill. pluss.

- Hvordan ser tidstabellen ut i tiden fremover?

- Etter Moxy-handelen har det vært knallhard jobbing, og vi ser ingen snarlig endring. Derfor ser jeg frem til Intermat i Paris. Det vil bli en særs viktig utstilling, avslutter Brown.

600 kvadratmeter

Tydeligvis har Brian Thompson og Gordon Brown i likhet med ansettelsen av Jan Vidar Nerland som adm. direktør i Norge også brukt tiden i Amerika. Etter hva A&T erfarer heter den nye presidenten for Moxy i USA Tim Sheeran.

Når det gjelder Intermat har Moxy en stand på 600 m 2. Stand- materiellet blir det samme som under Expomat i Las Vegas i mars 2002. Det gjøres plass til fire dumpere, og vi tar neppe feil om vi antyder nyheter. Vil den bebudede 10-tonneren være klar til da? Neppe. Vil vi få se tipptrucker, eventuelt offentliggjort samarbeid med eksisterende produsenter? Kanskje. Vil vi få se en ny Moxy fra Elnesvågen? Trolig.

Moxy-kampen mellom Sandvik, Thompson og Spilka

For 100,1 mill. kroner fikk Thompson Group tilslaget på Moxy Trucks AS med tilhørende virksomhet etter at bostyret og kreditorene hadde vurdert deres bud til å være det beste.

Etter hva A&T erfarer, ble det avgjørende at Thompson Group ønsker at produksjonen skal fortsette i Fræna kommune.

At det var Sandvik Tamrock i Finland som konkurrerte med Thomson Group om Moxy, kommer ikke som noen overraskelse.

Systematisk har den tidligere stålprodusenten utviklet seg til å bli en storaktør innen anlegg- og gruvevirksomhet. Det siste solide trekket i internasjonalt perspektiv ble gjort da Sandvik kjøpte den delen av Svedalas knusedel EU-kommisjonen påla Metso å selge. Nå har Sandvik borstål, Tamrock borerigger for over- og underjordsdrift, Rammer slaghammere, Toro last- og bær-maskiner, Brøyt lastemaskiner, store deler av Svedalas knuseprogram og tidligere Sisu trucker som er omdøpt til Supra. Moxy ville passet godt inn i bildet.

Etter hva A&T forstår, var Sandvik Tamrocks bud klart høyere enn budet fra Thompson, men på noe sikt ville produksjonen ha blitt flyttet til Finland. Trolig til en ny eller eksisterende fabrikk i Tammerfors-området hvor boreriggene produseres, idet Toro/Brøyt-fabrikkene i Åbo går for full kapasitet.

Spilka Gruppen var den tredje interessenten. Etter at selskapet i sluttfasen trolig feilregnet situasjonen, valgte å trekke tilbudet sitt, la Spilka selv alt til rette for at bostyret og kreditorene kunne konsentrere seg om Thompson og Sandvik Tamrock.

STILLING LEDIG:
Uten å få det bekreftet har Brian Thompson og Gordon Brown trolig kjøpt tipptruckfabrikken Heathfield som har produsert maskiner opp mot 50 tonn. Bildet er hentet fra en gammel brosjyre som viser en av de minste modellene på ca. 20 tonn.
Powered by Labrador CMS